Dagfinn Edvardsen forklarte retten at Mattilsynet kom om bord på den travleste dagen i uken. Da skulle «Havets festbord» serveres passasjerene. Mye råstoff gjorde at all kjølekapasitet var i bruk og vel så det. Sånn sett kunne forholdene virke kaotiske.

Vaske ned etterpå

– En av rutinene går på at hele bysseområdet vaskes ned etter dette arrangementet. Men vi kom aldri så langt. Mattilsynet kom oss i forkjøpet – noe som resulterte i fire anmerkninger, forklarte Edvardsen.

I kjølvannet iverksatte han umiddelbare tiltak – ekstra rydding og nedvasking. Senere ble ting holdt ved like til Hurtigrutens ledelse kom på egen inspeksjon. Etter det, gikk det ikke lang tid før oppsigelsen kom.

BAKGRUNN: Saksøker Hurtigruten

En vits

Kjøkkensjefen karakteriserte mye om bord som en vits – blant annet avtrekksviften.

– Den var ikke motorisert, men besto av et rør ut på dekk. Ellers var alt av arbeidsverktøy av gammel dato og fullstendig nedslitt. Dette var ting som ble vasket for hånd på grunn av manglende stimer.

– Hva grønnsaker angår, måtte de oppbevares i en gang på grunn av manglende lagerplass.

Behandlet som dritt

– Jeg fikk kniven i ryggen av konsernledelsen. Etter 17 år om bord, ble jeg behandlet som dritt. Ledelsen skapte et inntrykk av at vi ikke gjorde noe for å holde ting i orden. Men det er fullstendig feil. Vi jobbet døgnet rundt – også på fritiden – for å holde hjulene i gang. At forholdene om bord var generelt dårlig, er et rederiforhold. Likevel gjorde vi det beste ut av situasjonen, understreket Edvardsen.

Oppgitt av rapporten

Kjøkkensjefen konkluderte med at døgnets 24 timer ikke strakk til. Hans gjøremål var mange og omfattende.

– Rapporten fra konsernledelsen gjør meg oppgitt. Når det hevdes at jeg ikke skjønte alvoret og ikke forholdt meg til realitetene, er det direkte feil. Jeg tok straks affære, men opplevde å få direkte oppsigelse uten noen form for advarsel. Det er en overreaksjon.

– I dag er jeg fortalt at bemanningen om bord i «Lofoten» er økt. Dessuten er forholdene generelt blitt bedre. Hvorfor skjedde ikke det i min tid?, spurte Dagfinn Edvardsen fra vitneboksen.

Tok opp problemene

Hurtigrutens advokat, Sten Foyn, spurte kjøkkensjefen om hvorfor han ikke sendte avviksmeldinger til rederiet når forholdene var så dårlige?

Til det svarte Edvardsen at han til stadighet tok opp forhold med sine overordnede uten at noe skjedde.

– Da Mattilsynets rapport kom, var det dårlig PR og noe ledelsen var redd for skulle komme ut. Jeg ble gjort til syndebukk og sendt på land. Det er urettferdig, mener Dagfinn Edvardsen.