Konklusjonen var at Tromsø Havn gjerne vil fortsette samarbeidet med Hurtigruten, men ikke til enhver pris, forteller havnesjef Halvar Pettersen.

– Vi trenger ikke Hurtigruten. Økonomisk sett utgjør de litt i overkant av fem prosent av våre totale inntekter fra havnen. Dersom de velger å flytte, kan vi bruke den kaia til andre cruiseskip, sier han.

Styreleder Jarle Heitmann i Tromsø Havn er enig.

– Ut fra et forretningsmessig synspunkt gjør det ikke så mye om Hurtigruten velger å bruke en egen kai, men for Tromsø som arktisk bydel, er Hurtigruten viktig, sier han.

ØNSKER DIALOG: Styreleder Jarle Heitmann i Tromsø Havn ønsker åpen dialog og forutsigbarhet i pris for Hurtigruten.

Ønsker dialog

Ved styremøtet vedtok Tromsø Havn at de ønsker dialog og prismessig forutsigbarhet for Hurtigruten.

– Vi er villig til å diskutere Hurtigrutens nåværende prisstruktur, men vi må ha mulighet til å dekke våre utgifter. Det vi i hovedsak ønsker er en åpen dialog med Hurtigruten, sier Heitmann.

Prosjektleder Stein Lillebo for Hurtigruten ASA stiller seg positiv til ønsket om åpen dialog:

– En forutsigbarhet i hva det vil koste for oss å bruke havneterminalen er noe vi har etterlyst i flere år. Totalprisen må også reduseres, så får vi starte forhandlingene med det utgangspunktet.

Uenighet

Havnesjefen innledet styremøtet med å fortelle at de lenge har ønsket dialog med Hurtigruten, men at det har vært vanskelig å få kontakt.

– Hurtigruten har lenge vært pådriver for å bygge en ny havneterminal. I senere tid har det vært problematisk å få kontakt med dem og vi får ikke den gode dialogen vi har med alle andre skip som bruker havna, forklarer han.

Lillebo er ikke enig i havnesjefens påstander.

– Vi deler ikke den virkelighetsoppfatningen havnesjefen la fram ved inngangen av møtet, og det er litt av utfordringen i denne debatten, sier han.

POSITIV: Prosjektleder Stein Lillebo ved Hurtigruten stiller seg positiv til Tromsø Havns ønske om åpen dialog fremover.

Eidkjosen som alternativ

Hurtigruten har tidligere meldt at de vurderer å flytte sin havnestasjon til Eidkjosen.

– Dersom Hurtigruten bestemmer seg for å flytte til Eidkjosen ut fra et forretningsmessig perspektiv, er ikke det noe vi som havn har en mening om. Hurtigruten betaler her 5,5 millioner kroner i året for å bruke kaia. Jeg tror neppe det er nok til å bygge en privat kai, sier Heitmann.

– Vi vil jobbe videre med Eidkjosen som et alternativ inntil vi har en avklaring med Tromsø Havn. Men vi tolker havnestyrets leder positivt i så måte, og håper at havna nå kommer oss i møte med forhandlinger, sier Lillebo.

Vedtak fra styremøtet

Styremøtet vedtok enstemmig følgende punkter:

  • Havnestyret konstaterer at Hurtigruten ønsker å forhandle om prisstrukturen for Hurtigrutens avgifter i Tromsø Havn KF.

  • Det forutsettes at Hurtigrutens forliksklage og rettsprosess mot Tromsø Havn KF må være avklart før en eventuell avtale kan inngås.

  • Havnestyret er positive til å gi Hurtigruten forutsigbarhet knyttet til avgifter ved overgangen fra kai 8 til kai 7/Prostneset Havneterminal.

  • Tromsø Havn KF har som utgangspunkt at dagens nivå på havneavgifter videreføres. Passasjeravgift vil ikke innføres ved åpning av Prostneset Havneterminal.

  • Leder av havnestyret og havnedirektøren får fullmakt til å forberede videre samtaler med hurtigruten. Et eventuelt forslag til avtale skal legges fram for havnestyret til behandling og kommunestyret i Tromsø for endelig godkjenning dersom det er nødvendig.