I mars falt en mann ut av vinduet fra femte etasje på Scandic Grand i sentrum. Den 27 år gamle mannen pådro seg store skader.

Faren til 27-åringen, Leif Pedersen, har nå varslet inn hotellet til byutvikling i kommunen, etter å ha vært i kontakt med byggesaksavdelingen. Grunnlaget er at fallulykken kunne ha vært forhindret dersom det ikke hadde vært for en mulig ulovlighet på bygget.

– Motivet mitt er å forhindre at dette skjer igjen, sier Leif Pedersen.

Søvngjenger

Han forteller at sønnen har vært søvngjenger siden han var liten, og tilhører en liten andel som fortsetter med tilstanden også i voksen alder. 27-åringen, som er student ved Norges Handelshøyskole i Bergen, var i Tromsø i forbindelse med en håndballturnering, og hadde lagt seg til å sove med kjæresten på hotellrommet på kvelden.

VARSLER KOMMUNEN: Far Leif Pedersen mener hotellet kan ha brutt byggeforskriftene som krever barnesikring av vinduer over 2. etasje. Foto: Privat

– Han har sannsynligvis stått opp for å gå på toalettet og spasert rett ut av vinduet, forklarer Pedersen, og legger til at dette er første gang sønnens søvngjengeri har resultert i en alvorlig hendelse.

Usikret vindu

I meldingen til kommunen stiller Pedersen spørsmål ved sikringen av vinduet, der han viser til krav om at vinduer over 2. etasje skal være barnesikret.

– Det er jo vanligvis ganske vanskelig å åpne hotellvinduer. Dette vinduet var så lett å åpne at man kunne gjøre det i søvne. I tillegg står vinduet lavt på veggen, så det er lett å krype gjennom, påpeker han.

For 27-åringen endte det med flere brudd i hele kroppen. Etter et halvt døgn på UNN, ble han flyttet til Bergen, hvor han ble operert i to omganger over tre døgn på intensivavdelingen ved Haukland sykehus. Etter to uker ble han utskrevet, og skal nå være på beina ved hjelp av krykker.

– Han fikk alvorlige brudd i hoften og bekkenet, samt brudd i ryggen, i hodet og i et ribbein, sier Pedersen, og legger til:

– Han hadde englevakt. Hadde det hendt på den andre siden av hotellet, ville han ha vært ferdig.

Tilstanden under fallet skal også ha vært en livreddende faktor.

– Han var i søvne under fallet, og falt som en sekk. Hadde han våknet og stivnet til, ville det ikke gått like bra.

– Traumatiserende

Det gikk bare 10 minutter fra han falt til han ble hentet av ambulanse. Faren sier det var flaks at personen som lå på naborommet hørte smellet da han falt.

– Kjæresten lå og sov, og merket ingenting før det sto masse politi inne på hotellrommet. Det har vært en sjokkartet og traumatiserende opplevelse for begge to, forteller Pedersen.

– Han er ikke invalidisert eller noe sånt, og har kommet seg fort. Vi er litt spent på hofta, da det er et ganske komplisert brudd. Det ble jo også avbrudd i studiene, som han egentlig skulle blitt ferdig med i vår, legger han til.

Pedersen er ikke imponert over hotelledelsens håndtering etter hendelsen.

– Det er både overraskende og skuffende at de ikke har tatt kontakt med oss. Scandic er jo en stor kjede, og sånt skal ikke kunne skje, mener han.

Følger forskriftene

Hotelldirektør ved Scandic Grand, Geir Olav Blichfeldt, forteller at hotellet følger alle regler og forskrifter. Vinduene har også topphengsler som må løsnes for at de skal kunne åpnes helt opp.

BEKLAGER: Direktør Geir Olav Blichfeldt (avbildet sammen med hotellsjef Maria Kristiansen) mener vinduene er forskriftsmessig sikret, men sier seg enig i at familien burde blitt kontaktet etter ulykken. Foto: John Strandmo

Han beskriver hendelsen som en trist sak for alle parter.

– Den hotellansatte som rapporterte ulykken ble også sykemeldt, og måtte få hjelp for dette i etterkant, forteller han.

– Feilvurdering av oss

Om to uker skal imidlertid vinduene skiftes ut som en del av renoveringen av hotellet. Dette er ifølge Blichfeldt ikke for å utbedre sikkerheten, men på grunn av støy fra passerende trafikk.

– Familien til 27-åringen mener det er skuffende at dere ikke har tatt kontakt etter ulykken. Hvorfor har dere ikke gjort det?

– Dette er en feilvurdering av oss, og det burde vært gjort. Vi prøvde å ta kontakt via sykehuset påfølgende dag, men kom ikke gjennom. Vi hadde også kontakt med reisefølget de neste dagene. Får vi en formell henvendelse fra familien, skal vi selvsagt ringe opp og beklage ulykken, sier direktøren.