Lørdag kveld kjørte en personbil på en elgkalv på E8 i Lavangsdalen. Ifølge politiet var det snakk om mindre skader hos føreren, som skal ha fått glass inn på øyet. Elgkalven døde, og ble senere hentet av Viltnemnda.
Arnold Hauan, leder i Viltnemnda i Tromsø, forteller at han har fått inn flere meldinger om nestenpåkjørsler i løpet av høsten.
– Det er fare for elgpåkjørsler i hele kommunen, men noen områder er ekstra utsatt. Breivikeidet, Lavangsdalen, Kvaløya og søndre del av Ringvassøya er områder hvor folk bør være på vakt, sier Hauan.
Han sier høstmørket, i kombinasjon med helt svart asfalt, reduserer sikten og gjør det ekstra vanskelig å se dyrene når de plutselig står på veien.
I fjor gikk forsikringsselskapet If ut med meldingen om at flertallet av sammensatt mellom elg og annet hjortevilt skjer i mørketidsmånedene.
Les mer: Økt risiko for elgkollisjon
– I områder der det skiltes om elgfare, er det ekstra lurt å saktne farten. Jeg har selv kjørt på elg i 60-sonen, og det var veldig vanskelig å få tid til å bremse bilen.
Økt felling
Elgbestanden har økt kraftig de senere åren, med nærmest en dobling sammenlignet med for ti-femten år siden.
Derfor er nå jakten i Tromsø kommune opptrappet for å felle flere av dyrene. For tre år siden var det 8000 dekar per dyr. Men nå er dette redusert til 6000 dekar per dyr i Tromsø kommune.
– I Ramfjord og Breivikeidet har vi redusert til 4000 hektar per dyr, noe som betyr at vi i fjor og i år har felling på dobbelt så mange dyr som før, sier Hauan.
– Vi har dessverre oversett økningen i bestanden litt for lenge, og har kommet i gang med å ta flere dyr enn hva som har vært tatt ut tidligere.
Hauan håper økt felling vil bidra til en reduksjon i elgbestanden. Men likevel vil er det noen risikofaktorer som forblir som før.
– Som nevnt er svarte veier i høstmørket et problem. Men også på vinteren når store snømengder gjør at dyrene trekker ned til veiene.
Bedre sikt
I tillegg til den økte fellingen, er også andre tiltak gjort for å redusere faren for elgpåkjørsel.
– Statens vegvesen har gjort en kjempejobb med å fjerne skogen opp mot seks meter fra veiskuldra i de mest utsatte områdene. Det hjelper veldig for sikten, så lenge det blir vedlikeholdt. Dette er første året vi får sett hvilken effekt dette kan ha, sier Hauan.