Ifølge en pressemelding fra Norsk Petroleumsinstitutt har 35 av 84 bensinstasjoner i Troms fylke blitt lagt ned de siste 10 årene. Også i Tromsø har det blitt mange nedleggelser de siste årene, og i mai ble Shell i Storgata det hittil siste eksempelet på nedgangen i antall bensinstasjoner. Ifølge forhandler for Esso i Tromsø, Stig Mortensen, er det mange årsaker til det.

– Det har etter hvert blitt dyrere og dyrere å drive bensinstasjon, og dette bidrar til at markedet regulerer seg selv. Hvis man har flere stasjoner som konkurrerer om de samme kundene så kan det være fornuftig at noen av aktørene legger ned, sier Mortensen.

Måtte legge ned

Esso-forhandleren har selv vært med på å måtte legge ned en bensinstasjon i Tromsø. I 2011 la de ned stasjonen ved siden av Kræmer fordi grunneieren sa opp leieavtalen for eiendommen.

– Det er klart at det gjør det vanskelig når det ikke lenger er lønnsomt for grunneier å leie ut tomten til en innehaver av en bensinstasjon. Hadde det vært flere tomter tilgjengelige til en rimelig pris tror jeg det hadde vært lettere å drive bensinstasjon, fastslår Mortensen.

Flere nedleggelser

Ifølge generalsekretæren i Norsk Petroleumsinstitutt, Inger-Lise M. Nøstvik, har nedgangen i antall bensinstasjoner i Troms vært betydelig større enn det som har vært normen i andre deler av landet.

–Likevel så ser vi at antall personer per bensinstasjon i Troms har lagt seg på et lignende nivå som resten av landet, påpeker Nøstvik.

Landsgjennomsnittet på antall innbyggere per bensinstasjon ligger på 3153, mens tilsvarende tall for Troms er 3274.

– Det er ikke godt å si hvorfor det er slik, men det kan tenkes at det har vært for mange tilbydere i byen tidligere og at dette er i ferd med å normalisere seg, legger Nøstvik til.

Økt konkurranse

Ifølge Stig Mortensen er det også en annen viktig grunn til at det har blitt vanskeligere å drive bensinstasjon i Tromsø.

– Når dagligvarebutikkene har begynt å ha åpent helt til klokken elleve på kvelden blir det mer konkurranse for oss. På grunn av dette ser vi at bakemat, varmmat og hurtigmat har blitt noen av de viktigste segmentene våre.

I fremtiden tror Mortensen at stasjonene må tilbake til røttene for å kunne drive økonomisk fornuftig.

- Kanskje må stasjonene gå tilbake til å ha fokus på det som har med bil å gjøre, og da spesielt de lettere tingene slik som for eksempel utskiftning av olje, sier Esso-sjefen.