Sammen med Anton Petter Hauan fra Naturvernforbundet, etterlyser hun nå en mer bærekraftig vekststrategi for turistnæringen.
– Skal vi utvikle bærekraftig reiseliv i nord, kan ikke antall turister være eneste mål på suksess, mener Hauan og Førde som nå ønsker å reise debatt om Tromsø som cruise-destinasjon.
LES OGSÅ: Vil begrense antall cruiseanløp i Tromsø (For abonnenter)
– Ikke en klok strategi
Mandag formiddag samlet UiT fagmiljø og studenter, turistnæringen, miljøbevegelsen og kommunen til felles frokostseminar om bærekraftig turisme. Mens Tromsø kommune ønsker å satse på bærekraftig besøksforvaltning, ønsker de samtidig å utvikle kommunen som cruisedestinasjon.
Anniken Førde, førsteamanuensis ved Universitetet i Tromsø, mener ei bærekraftig turistnæring og Tromsø som ledende cruisedestinasjon i landsdelen, ikke vil la seg kombinere på en god måte:
– Å ukritisk øke antall cruiseanløp i Tromsø er ikke en klok strategi. Cruisnæringa er av mange ansett for å være «parasitten» i næringen; de legger igjen lite penger lokalt og er ledende i forurensing. Derfor bør vi tørre å prioritere.
– Må stille krav
Førde er en av mange som mener at cruisetrafikk bør nedprioriteres ved norske turistdestinasjoner, og viser til at mange opplever de negative konsekvensene av cruisetrafikk, mens de positive ringvirkningene – ifølge henne – uteblir. Førde mener derfor at kommunens satsing på økt cruisetrafikk bør skrinlegges, og at turistnæringen i større grad bør reguleres;
– Vi trenger å utvikle bedre redskaper for å styre reiselivsutviklingen. Og vi må tørre å stille krav til næringen og hvordan de forholder seg til arbeidsmiljø, lokalmiljø og fotavtrykk i naturen.
LES OGSÅ: Skal bruke 22 millioner for å gjøre havna mer miljøvennlig (For abonnenter)
Tromsø som destinasjon forringes
– Turister fra Kina kjøper «turistnips» produsert i Kina, som de igjen tar med seg hjem, det sier Anton Petter Hauan, styremedlem i Naturvernforbundet i Troms – som også deltok under UiTs frokostseminar.
I Tromsø selger enkelte butikker turisteffekter som er produsert i Kina, i stedet for i landsdelen. Dette er også noe som kan være med å forringe Tromsø som turistdestinasjon mener Hauan, som håper på ei regulering av næringen.
– Det bør settes krav til bærekraft i produksjonen også av turisteffekter. Er det egentlig hensiktsmessig at turister flys inn til Tromsø, selges turisteffekter produsert i lavkostland – og der lite eller ingenting legges igjen lokalt, for så å fly hjem igjen?
LES OGSÅ: Vil ha nasjonale regler i cruisetrafikken: – Cruiseskip er store syndere (Krever abonnement)
Naturvernforbundet mener svaret på fremtidens turisme bør være «kortreist turisme» og ei bærekraftig utvikling i turistnæringen på lang sikt:
– Det å tenke kortsiktig nå vil kunne føre til at de negative skadeeffektene med turisme vil bli større. Dersom fokuset i næringen kun blir vekst, så vil kvaliteten på destinasjonen vår kunne forringes, avslutter Hauan.
– «Røykende asiater i sykkelbod»
Tema for frokostseminaret var nettopp «turistifisering» – der en vekst i turistnæringen kan gå på bekostning av natur og miljø i destinasjonen og fortrenge lokal kultur. Spesielt bymiljøet i Tromsø bekymrer Førde;
– Reiselivsutvikling må også være ansvarlig stedsutvikling. Om vi lager et sentrum for turister, så vil det bli uinteressant for oss – og det som er uinteressant for oss i vårt lokalmiljø, vil også bli uinteressant for turister.
Førde, som bor i Ersfjorden, har selv opplevd nærgående turister, da hun en morgen oppdaget det hun omtaler som «fire røykende asiater i sykkelboden min», som et lite eksempel på at turismen må reguleres for å bøte på de negative skadevirkningene for lokalmiljøet.