I september 2014 hevder Chris-Arne Olsen at han oppdaget at varsellampa for kjøleveske begynte å lyse på hans Volkswagen Transporter 2005 modell, som han kjøpte i 2008. Han tok da kontakt med verkstedet Biltrend som han hadde brukt fast i fire år.

– Jeg reagerte på at kjølevæskebeholderen ble tømt, til tross for at jeg fylte på og fylte på. Tilbakemeldingen jeg fikk fra Biltrend, etter å ha forklart at jeg hadde fylt på kjøleveske flere ganger, var at jeg ikke hadde giddet å fylle på, hevder Olsen.

Fortsatt lekkasje

Olsen har Cerebral parese (CP) og kan ikke selv fylle på kjølevæske, men understreker at han flere ganger oppsøkte bensinstasjoner som kunne bistå ham.

Etter møtet med Biltrend i september, konkluderte de med at det måtte byttes toppakning.

– Dette kostet meg 35.000 kroner, men etter at toppakningen var byttet merket jeg at det fortsatt lakk kjøleveske, sier han.

Olsen sier at han igjen henvendte seg til Biltrend, men at de la skylden på ham med konklusjonen at han ikke giddet å fylle på kjøleveske.

Motorhavari

De 35.000 kronene han hadde betalt til Biltrend for skifting av toppakning skulle raskt vise seg å være bortkastet, ifølge han. Fredag 13. desember fikk han motorstopp i 70-sonen ved Langnes flyplass.

– Motoren skar seg helt og jeg leverte den til Alfa Auto, som var det nærmeste verkstedet. Rett før dette hadde jeg igjen kontaktet Biltrend for å gi beskjed om at oljelampa hadde begynt å lyse. De la igjen skylden på meg og sa at jeg sikkert ikke hadde truffet oljetanken da jeg forsøkte å fylle. Derimot sjekket Alfa Auto bilen med en gang etter motorstoppen og oppdaget at vannpumpa er gåen, sier Olsen.

105.000,- i reparasjon

Alfa Auto konkluderte videre med at det derfor lakk kjøleveske og at det medførte motorhavari, sier han.

– Hadde Biltrend byttet vannpumpa med en gang, istedenfor å bytte toppakning, så hadde jeg ikke trengt å betale 105.000 kroner i reparasjoner.

Olsen har satt en advokat på saken som ved flere anledninger har henvendt seg til Biltrend, men de har nå sluttet å svare.

Olsen sto uten bil i to og en halv måned før Alfa Auto skiftet motoren på bilen.

– Jeg blir bare veldig sint på hele situasjonen, fordi jeg er helt avhengig av bil. Jeg føler meg lurt og jeg kaller det rett og slett svindel. Jeg ønsker bare å få saken ut av verden, sier han.

- Ikke vår feil

Per Molund kjenner til saken og forklarer at de har alt sitt på det tørre.

– Olsen var inne hos oss og fikk skiftet toppakning. Han kom tilbake igjen og var fri for olje etter motorhavariet. Vi rev da opp motoren og vi oppdaget at turboen var gått, forklarer Molund.

– Stemmer ikke

Det at Alfa Auto påstår å ha funnet en defekt vannpumpe, mener Molund er feil.

– Det stemmer ikke. Dersom det er hadde kommet vann i oljen, så ville den blitt grå, noe den ikke var. Vi har testet dette og dokumentert det. Det var for lite olje, sier han.

Olsen føler seg lurt og svindlet av Biltrend. Hva synes du om dette?

– Han må bare føle seg lurt og svindlet. Vi har ikke gjort noe galt. Hvis vi hadde gjort en feil, så skulle vi stått for det, svarer Molund.

Skal svare

Olsens påstander om at han sa ifra til Biltrend om at kjølevæskebeholderen tømtes i september, til tross for at det ble fylt på nytt, ønsker ikke Molund å kommentere.

Derimot forklarer Molund at de skal sende et brev til advokaten i morgen.

– Vi har svart advokaten kontinuerlig og han har purret flere ganger. Han skriver at vi skal betale for reparasjonene, men det er ikke slik det fungerer, sier han.

– I morgen skal jeg sende han svar, legger han til.

Ingen snarlig løsning

Til tross for at han skal i dialog med advokaten i morgen, så ser han ikke noen snarlig løsning på konflikten.

– Jeg ser ikke noen løsning fordi det ikke er blitt gjort noen feil fra vår side. Dersom vi hadde gjort en feil, så skulle vi satt inn en ny motor. Vi rydder opp hvis det er vår feil. Rett skal være rett, sier han.

– Vi bestilte ny motor til Olsen og denne har vi fått, men plutselig ville han ikke ha den lengre, avslutter Molund.

- De har gjort en feil

Kåre Einar Larsen, daglig leder ved Alfa Auto, mener det er Biltrend som har gjort en feil.

Kåre Einar Larsen i Alfa Auto bekrefter at de fant en defekt vannpumpe da de tok bilen inn til reparasjon.

– Kjølevannet rant ned til bunnplata, gjennom registeret, og blandet seg med motoroljen. Denne defekte vannpumpa burde vært oppdaget mye tidligere av Biltrend, sier Larsen.

Han forklarer at de valgte å reparere bilen uten krav om snarlig betaling.

– Dette er en mann som er handikapet og vi skjønte at han var helt avhengig av bilen som fremkomstmiddel. Vi avventer betalingen til konflikten mellom han og Biltrend er løst, sier han.