Derfor ble det mandag gjennomført en omfattende workshop med rundt 60 representanter for hoteller, restauranter, reiselivsoperatører, myndigheter og forskningsmiljø for å finne ut hvordan.
– De siste årene har kapasiteten innenfor reiselivet økt kraftig i Tromsø med en rekke nye overnattingssteder. Samtidig har ikke antall utenlandsturister økt – og det ønsker vi å gjøre noe med, sier reiselivssjef i Tromsø, Trond Øverås.
Vil lære av vinteren
Han peker på hvordan reiselivsbedriftene som har fokus på vinteren har klart å gjøre Tromsø til en metropol for nordlys-turisme – og at man der har hatt en eksplosjonsartet vekst de siste fire-fem årene.
– Vi må få til noe lignende om sommeren. Vi må finne noe som definerer Tromsø som sommerdestinasjon og som lokker turister til byen, sier Øverås.
LES OGSÅ: Reagerer på nærgående hvalturister
Hvor vidt man kan finne noe som lokker like mye som nordlyset er vanskelig å si, mener reiselivssjefen.
– På workshopen er målet å finne konkrete tiltak som spesielt skal øke andelen utenlandske tilreisende. Det er tenkt å være en kick-off der vi samler innspill og ideer fra flere holdt i bransjen, sier Øverås.
Lillehammer
– Målet er at deltakerne skal se muligheter, men også barrierene for folk til å komme til Tromsø, sier han.
LES OGSÅ: Åpner «ferskvaredisk» for byens turister
På workshopen deltok også representanter fra andre deler av landet. Blant dem var representanter fra Visit Lillehammer – som har hatt lignende utfordringer som Tromsø.
– De har også slitt med å få sommerreisende, men har på senere år lyktes i å lokke flere turister om sommeren. Vi ønsker å lære av dem, sier Øverås.
Prosjekt
Dersom reiselivssjefen får det som han vil så vil arbeidet munne ut i et såkalt hovedprosjekt – der målet vil være en konkret handlingsplan for å vokse som sommerdestinasjon.
– Da vil vi forhåpentlig få tiltak som vil virke både på kort og lang sikt, sier han.