Hos Namsfogden ender ofte de alvorligste sakene, som ikke lar seg løse ved å få gjeldsrådgivning hos Nav. Hit kommer folk som har havnet i et økonomisk uføre de ikke klarer å håndtere selv.

– Svært mange saker stopper hos Nav, lenge før de kommer hit. Skal man få gjeldsordning hos oss, må man først ha gjort en betydelig egeninnsats, sier rådgiver hos Namsfogden Sølvi Otterå.

Må ofre mye

Hvert år åpner de tre medarbeiderne hos Namsfogden i Troms og Karlsøy i underkant av hundre gjeldsordninger med stramme tilbakebetalingsplaner. De som søker gjeldsordning må være forberedt å gjøre store offer i sin personlige økonomi, som innebærer å kvitte seg med dyre vaner og selge unna eiendeler.

– I tillegg må de ha kontroll over hvem som er deres kreditorer og kunne dokumentere det, sier Otterå.

Det er mange ulike årsaker til at folk søker gjeldsordning, men stor forbruksgjeld er et gjennomgående problem.

- Kredittkort kan ha en rente på 24 prosent. Det er veldig skumle lån å ta, hvis man ikke er sikker på at man klarer å betale tilbake, sier konstituert namsfogd Rebekka Berg Nilsen.

Baller på seg

For mange baller gjelden på seg, ved at de betjener den ved å skaffe flere kort. Til slutt er gjeldsordning siste utvei.

– Vi gjør en vurdering ut fra alder, livssituasjon, type gjeld og betalingsevne. I utgangspunktet kan vi gi gjeldsordning i fem år, sier Otterå.

I løpet av den perioden blir det som er av tilgjengelige midler fordelt på de ulike kreditorene.

– Vi har hatt saker med over 50 ulike kreditorer. Det kan i utgangspunktet være små summer, men til sammen blir det mye penger, sier Otterå.

Medarbeiderne hos Namsfogden ser at mange venter for lenge med å ta tak i problemene. I tillegg forventer de kanskje mer hjelp enn de får.

– Mange sier at de har sett luksusfellen på TV, men dette er ikke det samme. Kreditorene ville aldri gått med på det om vi hadde sendt ut et slikt forslag, sier Otterå.