SELNES: Elevene, som nå har begynt i 7. klasse, fikk ideen om å lage sunne knekkebrød i elevbedriften i fjor. Resultatet ble knekkebrødet «Selnes Knekkis», som raskt ble så populære at de ikke klarte å dekke etterspørselen. Nå er ideen solgt til Bakehuset AS, som skal selge knekkebrødene i Tromsø, og på sikt i hele Nord-Norge.

– Vi er utrolig stolte av dette prosjektet, og at vi har fått en kjøper som Bakehuset AS, sier Wenche Skallerud, rektor på Selnes skole.

Hun forteller at det er elevene som har stått i prosessen hele veien.

Kartla markedet

– De fikk selv ideen om å lage sunne knekkebrød, de kartla markedet i ulike butikker, de brukte mye tid på å perfeksjonere oppskriften, og de jobbet mye med designet på knekkebrødpakken. Underveis har de fått bistand fra skolens egen kokk og innleid designhjelp, forteller Skallerud.

Bakehuset AS kjøpte ideen og produktet for 20.000 kroner, og velger å beholde navnet «Selnes Knekkis». I tillegg får skolen 20 øre for hver solgte knekkebrødpakke. Disse inntektene skal settes i et gründerfond.

– Vi ønsker å fortsette med elevbedrifter i 6. klasse, og vil bruke pengene på å kunne leie inn profesjonell hjelp hvis vi får behov for det, for eksempel når det kommer til design, sier Skallerud.

Halvparten av salgssummen skal gis til et barnehjem i Nepal, som også tidligere har fått penger fra elevbedriftens knekkebrødsalg.

Lærer mye

Skallerud er overbevist om at elevbedrifter i barneskolen gir elevene gode erfaringer til senere.

– Mange fag blir tatt inn i elevbedriften. Elevene har fått enormt mye skrivetrening, de har lært seg mye om økonomi, budsjett og regnskap, og vi har også jobbet en del med etikk. Elevene har holdt flere foredrag og presentasjoner, og de har fått styrket selvtillit av å holde på med dette i et år, sier rektoren.

Nå er «Selnes Knekkis»-gründerne ferdige med bedriften, da de er ferdige med 6. klasse, og skolens nye 6.-klassinger er mer enn klar for å starte sine egne bedrifter.

– Her på skolen lager kokken «verdens beste fiskepinner», og noen av 6.-klassingene har allerede begynt å tenke på ideen om å produsere og selge griljermelet som er så populært blant elevene, sier rektoren.