– Vi tjener allerede penger på cruiseturistene. Det gjør også andre leverandører i Tromsø. Uten turister, og også cruiseturister, hadde ikke Tromsø sentrum bestått slik som i dag, mener Lasse Holm som har vært daglig leder i shippingselskapet Holm Agency AS siden 1996.

Han mener næringen legger igjen mye penger i Tromsø:

– Cruiseskipene betaler havneavgift, kjøper bunkers, gjennomfører mannskapsbytter og får løst akutte reparasjoner lokalt. Cruiseturistene blir busset rundt og kjøper tjenester fra lokale leverandører av opplevelser i Tromsø slik som fjellheisen, sentrumsbutikkene og mye mer. Å beskrive Cruiseturistene som gratispasasjerer blir veldig feil.

Flere turister på land

TJENER PENGER: Lasse Holm, daglig leder i Lars Holm Shipping AS, er uenig i beskrivelsen av cruisenæringen som en «parasitt»

Holm mener problemet ikke er at det kommer for mange turister med cruiseanløpene. Problemet oppstår fordi for få av dem velger å reise inn til sentrum:

– Tromsø sentrum trenger severdigheter for å trekke flere turister inn mot sentrum. Bedre tilrettelegging vil gjøre at flere velger å gå i land. Skaper vi et mer spennende sentrum, så vil flere turister legge igjen mer penger, avslutter Lasse Holm.

Enorm omsetning per anløp

Ifølge Innovasjon Norges Cruiserapport for 2016–2017, skaper et standard cruiseanløp litt over 200.000 kroner i avgifter og gebyrer når de ankommer Tromsø Havn. I tillegg beregnes det en omsetning på 800 kroner per turist som går i land i hver destinasjon. Går en fjerdedel av turistene i land, på en båt med 2.000 passasjerer, vil altså hvert anløp omsette for cirka 400.000 kroner i tillegg til avgifter.