I går vedtok fylkestinget oppstart av Langsundforbindelsen — en sak som i lang tid har ridd fylkeskommunen som ei mare.

- Dette har vært jobbet med siden midten av 80-tallet. Nå har for mange år gått, og det er nok nå. Jeg ønsker ikke å snakke om denne saken fra talerstolen flere ganger, påpekte fylkesordfører Knut Werner Hansen i går.

Karlsøyværing Elisabeth Johansen mener i likhet med fylkesordføreren at tunnelprosjektet er svært viktig.

- Dette betyr alt for oss ute i øysamfunnet. Vi har ventet og ventet, og blitt skuffet gang på gang, så det var på tide at vedtaket gikk gjennom, sier hun — og legger raskt til:

- Men vi har jo sett dette tidligere?

Hun har likevel tro på at planene endelig skal bli en realitet denne gangen, selv om de forventer at en del karlsøyværinger vil holde litt tilbake på jubelen inntil det bekreftende spadetaket er tatt.

Les også: Gratulasjonskø etter Langsund-ja

– Lovet før

16. juni 1988 hadde iTromsø — den gang Bladet Tromsø — en førsteside spekket av jublende karlsøyværinger som heiste flagget i glede over en lovet Langsundforbindelse.

- Mange husker feiringen som var i 1988, og den ligger nok i bakhodet hos mange. At så mange har jobbet med denne saken i over 20 år, viser likevel at vi aldri gir oss — og vi kommer ikke til å gjøre det før forbindelsen er kjørbar, fastslår Johansen

Les også: Høy prioritet på ny Kvaløyforbindelse

iTromsø tok i går kveld ferga over Langsundet. Pendlere og hyttefolk om bord bekrefter at de er glade for vedtaket, men påpeker at de er blitt lovet tunnel før.

Flere svarer at de kommer til å tro på løftet den dagen de ser den første spaden i jorda.

Solbjørg Nilsen bor på Reinøya og jobber i hjemmetjenesten i Karlsøy kommune. Da hun og mannen flyttet til Reinøya i 1980-81, var det delvis fordi de var lovet tunnel.

- Den gangen var det et bra sted å vokse opp, sier hun og forteller om et aktivt og trygt lokalsamfunn.

Trosset motgang

Når tunnelen i tillegg skulle komme, var valget om å flytte fra Tromsø tilbake til oppvekststedet på Reinøya enkelt. Men til tross for at hun er lei fergeturer og løftebrudd, har hun ikke blitt fristet til å flytte.

- Vi har holdt ut tross motgangen, sier hun.

Hun har ikke tall på hvor mange løfter om veiforbindelse hun har opplevd bli brutt, men denne gangen øyner hun et lite håp.

- Jeg gleder meg til å kunne kjøre til og fra jobb, forteller hun og smiler.

Eivind Hemmingsen er pensjonert sjømann og jobber ekstravakter om bord på ferga. For ham personlig gjør det ingenting at ferga nå forsvinner, men han frykter det kan få negative konsekvenser for lokalsamfunnet på Hansnes når fergeleiet forsvinner. Hemmingsen tror nemlig det kan bli vanskelig å opprettholde det samme næringstilbudet på Hansnes når all trafikken over fergeleiet flyttes sørover ei mil til tunnelinnslaget på Gamnes.

- Jeg tror Hansnes blir et dødt sted, sier han.

Følg itromso.no på Facebook

Nye muligheter

For Oddgeir Klemetsen åpner imidlertid Langsundforbindelsen opp nye muligheter. Han jobber på båt fra Andenes, bor i Tromsø og har hytte i barndomshjemmet på Reinøya.

Når tunnelforbindelsen kommer, regner han med å flytte tilbake til barndomshjemmet, slik planen har vært lenge.

Klemetsen er opptatt av den samfunnsmessige siden av prosjektet og mener at det ligger et stort potensial for næringslivsvekst på Reinøya.

- Samferdsel er alfa og omega, sier han.

Klemetsen ser for seg at forbindelsene kan bli utvidet videre nordover i framtida. I området finnes det ifølge ham store muligheter for turisme knyttet fiske, fjell og hval-sightseeing.

SISTE REIS: Når tunnelen kommer blir det slutt på at M/F "Salangen" legger til kai i Stakkvika. Foto: Tom Benjaminsen
BLE LOVET TUNNEL: Solbjørg Nilsen flyttet til Reinøya for over 30 år siden — etter å ha blitt lovet tunnel. Nå øyner hun om sider et håp om at tunnelen kommer. Foto: Tom Benjaminsen