Bilen er den første som er laget etter at de nye, indiske eierne overtok det sørkoreanske merket. Tivoli er som skapt for Ishavsbyens mange bakker og til tider dårlig brøytede veier. Med trekk på alle fire og grei bakkeklarering, er du garantert fremkommelighet selv under de vanskeligste forhold. Og blir det skikkelig ille, er det bare å koble inn den smarte lock-funksjonen. Da ordner det meste seg.

Skogsvei

Vi har utsatt Tivoli for en rekke utfordringer – både på skogsveier, i tøffe bakker, under mer normale forhold langs E8 og på «vaskebrettene» sentrumsgatene minner om i disse dager. Hele veien leverer bilen. I den sammenhengen er det et pluss at du kan variere servostyringen mellom komfort, normal og sport. Det kan ha sine fordeler under ulike forhold.

Totalinntrykket blir positivt selv om jeg savner en rekke varslingssystem som kan gjøre ting lettere for deg som fører og som konkurrentene er utstyrt med.

God komfort

I tillegg til at bilen har god kontakt med underlaget – selv på isete veier – er den generelle komforten god. Kupeen er romslig, men manglende lengderegulering av rattet, kompenseres med seter som passer undertegnede utmerket. Her vil jeg også legge til at god takhøyde gjør at selv førere som passerer 190 på strømpelesten, føler seg til rette bak rattet. Det er for øvrig oppvarmet og godt å ha på kalde vinterdager og etter å ha skrapet is av rutene uten hansker.

Plassen i baksetet er det heller ikke noe å utsette på.

Bagasjeplassen

Ved første inntrykk kan bagasjerommet virke i minste laget. Men da er det hverdagsutgaven du ser. Skal du pakke for å dra på hytta, er det mulig å ta ut en gedigen skumplastenhet som krever sitt volummessig og som ligger under bunnplaten. Med den borte, får du rikelig med plass til andre ting som ikke nødvendigvis trenger å ligge lett tilgjengelig.

Ett motoralternativ

Vår testbil var en premiumvariant hvor blant annet skinnseter inngår i pakken. Motormessig er valget enkelt: Importøren har satset på én utgave – dieselversjonen med 115 hester. Den er trekkvillig nok og responderer godt selv når gassen trykkes inn sjette gir.

Jeg vil karakterisere Ssangyong-modellen som en positiv overraskelse. Blant konkurrentene skal den blant andre bryne seg mot etablerte modeller som Opel Mocca, Mazda CX3 og Suzuki Vitara.

Hva velger du?

Personlig fant jeg Tivoli tiltrekkende på mer enn en måte. Foruten at jeg fant meg godt til rette i doningen, er materialvalget OK, designet kult og sist, men ikke minst: Prisen på drøye 300 tusenlapper er langt fra avskrekkende. For de pengene får du en godt utstyrt modell med en 6-trinns, manuell kasse.

Og tenker du miljø, er utslipp på 119 g/km og et oppgitt forbruk på under halvliteren også viktige moment når valget skal tas.