Det var kaldt og sur vind på Sandnessundbrua mandag formiddag, men stemningen blant de oppmøtte veipolitikerne og veivesenfolkene var nesten som tropisk å regne.

Alternativer

For etter å ha jobbet på spreng i flere måneder kunne Unni Gifstad, strategisjef i Statens vegvesen region Nord overlevere en bunke med papirer til de to ansvarlige veipolitikerne Britt Hege Alvarstein og Ivar B. Prestbakmo.

– Det er litt høytidelig å kunne overlevere arbeidet til dere, sa hun.

Analysere nærmere

Arbeidet veivesenet har gjennomført er kokt ned til tre forslag for Kvaløyaforbindelse og tre forslag for en ny Tverrforbindelse.

– Det vi vil gå i gang med nå er å utrede de forskjellige alternativene enda mer nøye. Vi skal blant annet gjennomføre nærmere tekniske undersøkelser av grunnforhold, sier Gifstad.

Det skal eksempelvis gjøres seismiske undersøkelser av bunnforholdene i Sandnessundet.

Det er flere krav som skal oppfylles når alternativene for de nye forbindelsene skal granskes.

Må oppfylle krav

* De skal avlaste dagens kommunikasjonsårer, dvs. Sandnessundbrua og Erling Kjeldsens vei (Tverrforbindelsen).

* De skal gjøre det enklere å bruke kollektivløsninger.

* De skal bli bedre og tryggere gang og sykkelstier

Utredningsarbeidet vil starte umiddelbart og om alt går som veimyndighetene håper så vil det kunne blir gjort et valg på ny Kvaløyaforbindelse allerede til sommeren.

– Det vil være opp til politikerne i Tromsø kommune å gjøre valget, sier Gifstad.

Høyt prioritert

Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, sier at ny Kvaløyaforbindelse vil havne svært høyt opp på fylkets prioriteringsliste.

– Når Bjarkøy- og Langsundforbindelsene nå er satt i gang og blir ferdige så er det ny Kvaløyaforbindelse som er det høyest prioriterte prosjektet i fylket, sier han.

Ifølge ham er trafikkutfordringene i Tromsø store.

– Vi må løse fremtidens trafikkproblemer raskt.

Hva med finansiering?

– Det vil nok ikke være mulig å komme unna bompengefinansiering av ny Kvaløyaforbindelse, sier Prestbakmo.