– Det er så gøy å endelig kunne gå ut med dette nå, forteller Fusdahl.

I flere måneder har hun jobbet med å få bandet til Tromsø. Det har hun nå klart sammen med Bodø Jazz Open.

– Vi ønsket virkelig å få dem hit. Det er en utfordring å få band fra USA hit i januar og februar fordi de ofte ikke turnerer da, men nå har vi klart det. Litt på grunn av samarbeidet med Bodø Jazz Open, men jeg tror nok også nordlyset og omgivelsene her har spilt en rolle i at de sa ja, sier Fusdahl.

foto
SPENT: Line Fusdahl går inn i sitt andre år som festivalsjef for Nordlysfestivalen, og får nå sette sitt eget preg på festivalen.

Noe for enhver smak

Dette er det andre året Fusdahl arbeider med festivalen, men det er første gangen hun planlegger hele festivalen selv.

Nå viser hun til et bredere tilbud som vil treffe flere musikkglade tromsøværinger.

– Vårt mål er at alle som er interessert i musikk i Tromsø skal ha to eller tre konserter de bare må dra på. Også håper vi så klart at vi kan trekke folk fra andre steder i verden til festivalen, sier hun engasjert.

I løpet av ti dager setter Nordlysfestivalen opp rundt 50 konserter.

– Vi ønsker å sette vårt preg på byen. Derfor bruker vi flere lokaler i sentrum, som The Edge, Verdensteateret, Rådstua, Driv, Domkirka og Kulturhuset. Kulturhuset har alltid vært sentralt under Nordlysfestivalen, og det vil det fortsette å være, forteller Fusdahl.

Vanskelige hemmeligheter

«Blood, Sweat & Tears» er kun ett av flere store bookinger Nordlysfestivalen har gjort, men Fusdahl vil ikke si hvem andre de har tenkt på til nå.

– Vi slipper band og artister nå og utover høsten. Det er ikke alltid like lett å holde på hemmelighetene, fordi vi jobber så mye med det og er så spente på reaksjonene, sier hun og legger til:

– Det er mye godteri igjen.

Festivalen vil bestå av lokale, regionale, nasjonale og utenlandske band og artister. Det er også satt ekstra fokus på å nå et bredere publikum enn før, men Fusdahl forsikrer at den klassiske musikken vil være godt ivaretatt under årets festival.