– Vi har tatt til følge de fleste merknadene vi fikk fra beboerne på reguleringsplanen for øvre Mortensnes. Dermed har vi bestemt oss for å kutte ut det planlagte sykkelfeltet. Vi gjør også små justeringer på veilinjen til enkelte strekninger for å få bedre tilpasninger til garasjer og innkjørsler, forteller kommunens prosjektleder, Jørn-Eirik Schjetne.

Smalere vei

I juli gikk kommunen, gjennom entreprenør PEAB Anlegg, i gang med det omfattende renoveringsprosjektet der all infrastruktur på Mortensnes skal skiftes ut. Dette innebærer at alt av rør og ledninger for vann og avløp skal skiftes ut, nye strømkabler og fibernett skal på plass under jorda, veiene skal oppgraderes og det blir fortau i busstraseene. Det var også planlagt et eget sykkelfelt, men nå blir dette altså ikke noe av.

– Det betyr at veien blir omtrent 1,5 meter smalere enn det vi hadde tenkt, og dermed blir det et mindre inngrep på beboernes eiendom enn planlagt, forteller Schjetne.

Etter skjema

Arbeidet som skal gjøres på Mortensnes vil ta totalt syv år å ferdigstille. Da kommunen gikk løs på prosjektet i sommer, startet de gravearbeidet på øvre Mortensnes, del 1. Dette er sone én av totalt fem soner, og arbeidet her skal etter planen være ferdig på senhøsten til neste år.

– Totalt sett går arbeidet bra, men vi ligger noen uker etter skjema. Det skyldes en del uforutsette ting i oppstartsfasen og en del tilleggsarbeid. Vi har også mye fjell på enkelte strekninger, hvor vi blant annet ikke har kunne sprenge, da tele og kraftkabler ikke kunne kobles ut. Å grave og sprenge tar tid, selv om vi visste at dette er et område med mye fjell, forklarer prosjektlederen.

Han har imidlertid god tro på at det vil være mulig å ta igjen etterslepet.

– Vi har blant annet bestemt oss for å opprettholde et ekstra arbeidslag som vi egentlig hadde tenkt å ta ut nå, sier Schjetne.

I slutten av neste uke vil deler av Dramsveien igjen åpnes for biltrafikk.

– Da åpner vi opp Dramsveien slik at kjøring gjennom Matrosveien og til Lysaker-feltet vil være mulig, forklarer Schjetne, før han legger til:

– Ingen gater eller innkjørsler vil være stengt gjennom jul og nyttår. Vi satser på å åpne alle gater for gjennomkjøring.

– Vist stor aksept

Et så omfattende renoveringsprosjekt som det kommunen nå er i gang med, innebærer mange samarbeidspartnere som blant annet Statens vegvesen, Troms Kraft, Canal Digital, Broadnet, Relacom og Total Prosjekt.

– Det er et prosjekt med stor kompleksitet og mye som skal ivaretas, Vi er oppe i fire arbeidslag i perioder, forklarer Schjetne, som påpeker at også samarbeidet med beboerne er viktig.

– Huseierne er en viktig samarbeidspartner. Mitt inntrykk er at de har vist stor aksept for prosjektet. Tilbakemeldingene vi har fått har stort sett vært positive, så jeg vil rose beboerne for den tålmodigheten de viser mens arbeidet pågår, sier prosjektlederen.

Han kan fortelle at renoveringsprosjektet også innebærer at huseierne i området får muligheten til å få skiftet ut egne stikkledninger med separering av overvann fra kloakkledningen.

– Mange har allerede vært i kontakt med oss og flere har bestilt utskiftning. To husstander har vi allerede skiftet hos. Vi legger stikkene til boligene ut av asfalterte arealer, så selv om hovedgrøften legges igjen, kan stikkene tas i ettertid. Vi anbefaler folk å få dette gjort mens vi er her, da vi har fått meget rimelige priser i anbudet. Når vi forlater anleggsområdet neste høst, må huseierne regne med helt andre priser på et slikt arbeid, påpeker Schjetne.

GJØR ENDRINGER: Jørn-Eirik Schjetne, prosjektleder i kommunen, forteller at de har tatt til følge de fleste merknadene de fikk på reguleringsplanen. Begge foto: Ronald Johansen Foto: Ronald Johansen