løft: kupeen er et løft sammenlignet med forgjengeren. Oversiktlige instrumenter og god komfort er to av stikkordene.

Dessuten er plassen utvidet – både til fører, passasjerer og gods. Og så vil jeg umiddelbart fremheve interiøret som er blitt mer luksuriøst. Nå er blant annet dashbordet trukket med myk plast som minner om skinn. Det er neppe et forsøk på å lure noen, men det gjør sitt til at hardplast-looken, som tidligere dro ned inntrykket, er borte.

GT-Line

barsk: Lyktene med LED-løsninger fremstår som spesielle med tøffe detaljer.

Min testbil hadde utstyrspakke GT-Line. Det betyr at du ikke savner noe som helst. Jeg nøyer meg med å nevne automatisk nødbremsesystem, filskift- og blindsonevarsling, trådløs lading av mobilen og automatisk baklukeåpner. Det og mer til, gjør fjerde generasjon Sportage til et trygt valg – med syv års garanti som prikken over i-en. Det eneste jeg savnet, var automatgir. Men det er tilgjengelig med et påslag på rundt 50 lapper.

LES OSÅ: Dette er de populæreste bilene i Tromsø

Mindre støy

automatisk: Automatisk åpning av bakluken er standard. Lasteplassen er også blitt bedre.

En annen, vesentlig forbedring, er støyisoleringen. Den er endelig på plass og er merkbart bedre sammenlignet med forrige utgave.

Kia Sportage – som er en kompakt-SUV – er blitt en suksess her på berget. Lokalt er det levert 15 biler så langt – noe som utgjør halvparten av totalsalget.

Prismessig forsprang

Mange ser på Kia som en billigbil. Men på 2016-utgaven har det høye utstyrsnivået gjort at tøffe konkurrenter som Mazda CX-5 og Toyota RAV4 har et prismessig forsprang på Sportage. Dessuten operere de to nevnte med kraftigere motorer – noe som også kan bli et viktig element når valget skal gjøres.

Tøffe detaljer

Kia-modellen er også løftet utseendemessig. Ikke minst er fronten strammet opp og gir bilen den tøffe looken den fortjener. Innvendig snakker vi om bedre sittekomfort, bedre bakseteplass med regulerbare seter og en grei plass til ting og tang. Både over og under bunnplaten.

Kjøremessig er Sportage fullt på høyde med konkurrentene. Vi prøvde dieselutgaven med trekk på alle fire – og lock-funksjon – under ulike forhold og har ingenting å utsette på leveransene. Den kranglet seg fram på de mest utfordrende traktorstiene.

Best garanti

Jeg nevnte garantitiden på syv år – som er best uansett bilmerke. Det betyr at både du – og kanskje også neste eier – kun vil ha normale slitedeler å tenke på hva angår utgifter. Det er meget oppløftende og gir forutsigbarhet i bilregnskapet langt ut over det konkurrentene kan skilte med.

Lett å like

Kia har gjort mye fornuftig med Sportage. Den er blitt en verdig etterfølger og lett å like. Jeg ser derfor ikke bort fra at modellen kan gjøre det godt på salgsstatistikken og bli blant folkefavorittene.

PLUSS

• Romslig kupé

• Utstyrspakken

• God garanti

• Kjørekomforten

MINUS

• Litt høy pris

• Skulle gjerne hatt noen flere hestekrefter

• Ikke adaptiv fartsholder