Ved første øyekast er bilen blitt mer sporty. Men det mest positive – sett fra førersetet – er oppryddingen på dashbordet. Her har tyskerne gjort vei i vellingen. Nå har du oversikt og kan konsentrere deg om det bilen har å by på – blant annet kjøreegenskapene.

Topp sittestilling

Men før jeg forlater kupeen, må setene nevnes. Bak rattet, som selvsagt er regulerbart, kan du justere setet i alle himmelretninger. I tillegg kan sidevangene på ryggen reguleres slik at du sitter fjellstøtt. Avkjølingen er også god å ha på varme dager. Og sist, men ikke minst: Massasjen som du kan koble inn, gjør underverker med en sliten rygg.

Tøff klasse

Astra er en tøffing. Men det er også klassen den skal konkurrere i. Her finnes både elbiler, hybrider og ladbare utgaver. For ikke å glemme modellen klassen er oppkalt etter: VW Golf.

I tillegg til utstyrspakken, har Opel en annen fordel. Prismessig er det ingen som kan måle seg. Sammenlignet med nevnte Golf, er det snakk om flere 10-tall tusen i Astras favør. Når modellen dessuten er langt mer sporty, er valget for meg enkelt.

Turbo-utgave

Min testbil var utstyrt med en turbo-maskin og en sekstrinns automatkasse som – stort sett – spilte på lag. Sammenlignet med forgjengeren, er årets modell også nesten 200 kilo lettere, har lavere forbruk og fått bedre, innvendig plass. I sum gir det en kjøreglede av de sjeldne.

Motorutvalget er nytt og starter med miniutgaven med tre sylindre på en liter som yter 105 hester. Diesel får du som en 1,6 liter med 110 og 136 hester. Jeg tror testbilen med en 1,4 bensiner og turbo blir den som selger mest.

BAKLUKEN: Luken bak åpnes med et spark under og lukkes med en knapp. Lettvint når du kommer med hendene fulle av bæreposer.

God lasteevne

Med baksetet oppe, havner Astra bak Golf i volum bak – 540 mot drøye 600 liter. Men med alt slått ned, går Opel-modellen forbi og ender som vinner i klassen.

I tillegg kan du åpne bakluken med et lite «spark» under. Med hendene fulle av bæreposer, er det en løsning som i alle fall jeg verdsetter høyt. Lukkingen foregår med den etter hvert så velkjente knappen. Jeg nevner i samme slengen muligheter for å feste ting samt sikkerhetsnettet som lett kan fjernes ved behov. Bakseteryggen er tredelt i forholdet 40/20/40 – noe som er praktisk i mange sammenhenger.

Andre småting

Setene er nevnt – bortsett fra at det også er varme bak. I tillegg får du varme i rattet, den har skiltgjenkjenning, sitt eget LED-system med automatisk ned- og oppblending som stort sett har vært forbeholdt luksusbiler, avstandsvarsling og automatisk nødstopp i hastigheter under 40 km/t.

I sum gir dette inntrykk av sikkerhet og komfort man som bilkjøper foretrekker. Det vil bli Opel Astra sin fordel når du skal velge i kompaktklassen.

KRAFT: Turbo-merket finner du på utgaven med 1,4 liter bensin.

Årets Bil 2016

Til slutt kommer jeg ikke utenom at Opel Astra faktisk er kåret til årets bil. Selv om seieren var knepen. Blant konkurrentene i finaleomganger, nevner jeg blant andre BMW 7-serie, Volvo XC90, Jaguar XE og Mazda MX-5.

Og så nevner jeg at Insignia vant i 2009 og Ampera i 2012. Så Opel er på sporet – ingen tvil om det.

PLASS: Med sine drøye 4,5 meter, er plassen innvendig blitt bedre. Det merkes – ikke minst når det gjelder lastevolumet bak.