Huseier Trond Willumsen skulle etter planen få pipa på huset kontrollert på torsdag. Da feieren ankom fikk Willumsen beskjed om at de ikke kunne utføre arbeidet da det ikke var fastmontert takstige.

– Det må da være mulig å bruke litt sunn fornuft. Dette er byråkrati på sitt verste, sier Willumsen fortvilt.

MANNEN PÅ TAKET: Huseier Trond Willumsen mener taket ville vært mindre trygt med en takstige å snuble i. Foto: Privat

Nesten helt flatt

Willumsen har bodd i huset i fire år, men har i løpet av denne tiden ikke hatt feier på besøk før nå. Han innrømmer imidlertid at han ikke hadde gjort seg godt kjent med regelverket i forkant, men har fortsatt problemer med å se hvordan en fastmontert stige skal være nødvendig på et nesten helt flatt tak.

– Hadde det vært en stige der ville ingen uansett ha brukt den. Feieren fortalte meg at reglene var slik for å sikre ved glatte forhold, men nå er det jo midt på sommeren, påpeker Willumsen.

Må følge reglene

VISER TIL REGELVERKET: Jo-Inge Stenersen, fagansvarlig for feierne i Tromsø kommune, sier at kravene går på høyden over bakken og ikke vinkelen på taket. Foto: Ingrid Blåsmo Aronsen

Fagansvarlig for feiing i Tromsø kommune, Jo-Inge Stenersen, står på sin side fast ved at regelverket ikke er åpent for tolkning.

– Reglene er de samme for alle, og vi kan derfor ikke gjøre unntak for én huseier, men ikke for naboen.

Stenersen bekrefter at det av sikkerhetsmessige årsaker skal være fastmontert takstige på alle boliger med helling på taket.

– Vi har et regelverk vi er nødt å følge, så dette er ikke for å være vanskelig, sier han, og tilføyer at kravene går på høyden over bakken og ikke vinkelen på taket.

– Huseieren er selv ansvarlig for at sikkerhetskravene er tilfredsstillende dekket, så det er jo litt kinkig for huseieren om vi ikke får utført kontroll.

6.000 boliger i året

Stenersen understreker at avdelingen alltid yter sitt beste når alt er som det skal.

– Vi hjelper gjerne huseieren å sette opp stigen, men da må forholdene være lagt til rette for det, sier han.

Han opplyser også at de aller fleste er fornøyd med servicen de får.

– Vi kontrollerer omtrent 6.000 boliger i året, og av disse får vi årlig 10–15 negative tilbakemeldinger, forteller han.

– Har du forståelse for at huseieren i dette tilfellet synes det blir litt vel byråkratisk?

– Jo da, men man må tenke lengre enn sitt eget tak – loven er lik for alle.