– Som ombudsperson for byens innbyggere anser jeg det som mitt ansvar å ta tak i dette med pasientreiser. Tilbudet er rett og slett for dårlig, sier Skogman til iTromsø.

– Rammer sårbare grupper

Hun viser til at flere pasienter har opplevd at taxien ikke kommer når den skal eller ikke dukker opp i det hele tatt.

iTromsø skrev i desember om Bjørg Indreberg som har benyttet seg av pasienttransport i en årrekke. Hun mener Din Taxi nedprioriterer korte turer, noe som fører til lang ventetid for flere pasienter. Dette avviser taxiselskapet.

– Det er mange som klager, og sånn kan vi ikke ha det. Dette er noen av de mest sårbare menneskene i samfunnet, de trenger ikke den ekstra belastningen og usikkerheten i hverdagen sin, fortsetter Skogman.

UNN inngikk i juli 2015 avtalen med Din Taxi og den utløper 1. juli i år. Avtalen kan imidlertid forlenges med ett år på opsjon.

– Jeg går derfor ut nå og ber UNN lyse ut anbudet og spesifisere det på en sånn måte at det sikrer innbyggerne et godt og forutsigbart tilbud.

– Ingenting er avgjort

Leder for avdeling for pasientreiser ved UNN, Bernt Nerberg, sier til iTromsø at ingenting vedrørende anbudet er avgjort på nåværende tidspunkt.

– Er dere fornøyd med tilbudet Din Taxi leverer?

– Jeg vil ikke kommentere enkeltleverandører i forbindelse med denne prosessen, svarer Nerberg.

– Dere har fått flere klager på Din Taxi. Hva tenker du om det?

– Da dere skrev om saken i desember, hadde vi kun fått inn en håndfull henvendelser den måneden.

– Men er ikke selv det for mange? Pasienter er avhengige av et trygt tilbud.

– Jo, det er klart. Vi jobber alltid for at det skal være null avvik, svarer avdelingslederen.

Stine Haldorsen, driftsleder i Din Taxi, opplyser at selskapet ikke ønsker å kommentere saken. De henviser til Nerberg ved UNN.