– Film fungerer som en fin inngang til andre kulturer. Kina er et mangfoldig land, et samfunn preget av store endringer og følgelig, veldig spennende kunst, sier Martha Otte, festivalsjef fot TIFF.
Her er ideene som kan fornye Kulturhuset
Åpningsforestilling
I tidsrommet 13. til 15. april vises syv filmer fra Kina, laget mellom 2015 og 2018, bortsett fra åpningsfilmen «The Cave of the Silken Web» fra 1927. Det er den første kinesiske filmen som ble vist på kino i Norge.
Filmkopien var ansett som tapt inntil en 35 mm-kopi ble funnet på Nasjonalbiblioteket for fem år siden.
– Stumfilmen er nå restaurert i samarbeid med Det kinesiske filmarkivet. Den skal vises på åpningsarrangementet hvor det blir en stumfilmkonsert med nykomponert musikk av den kinesiske elektronika-musikeren med artistnavnet «B6» og trommelslageren Jakob Janssøn Hauan fra Tromsø.
Slår seg sammen for å etablere kulturkvartal
Politisk kaldfront
Kinesiske filmdager inngår i Verdensteatrets program i april.
– Serien føyer seg naturlig inn i Verdensteatrets profil som arena for aktuell kvalitetsfilm fra hele verden,» sier lederen for Verdensteatret, Sveinung Wålengen.
Mens det var politisk kaldfront mellom Kina og Norge mellom Kina og Norge siden Liu Xiaobo fikk Nobels fredspris, har TIFF samarbeidet med den kinesiske filmfestivalen Beyond Frozen Point, basert i Shanghai, i fire år.
Innfallsport
Kort- og dokumentarfilmer fra Film fra Nord-programmet har vært vist i Kina, nå har kineserne plukket ut, ifølge Otte, et spennende program av ny kinesisk film for visning i Tromsø.
– De vil fungere som en innfallsport til det moderne Kina som har gjennomgått store omveltninger de siste årene.
- Har fått et ufortjent rykte for tunge og trasige filmer
Skuespillerbesøk
Spillefilmene varierer i sjanger fra svart komedie og animasjon til ungdomsfilm og drama.
– Jeg har sett noen av dem og de er utrolig bra. Det er filmer produsert av uavhengige filmskapere, og de inneholder fantastiske beskrivelser av hvordan folk lever i Kina og hvordan samfunnsendringene har påvirket dem, sier Martha Otte.
Tibetanske «Tharlo» skal også vises og i den forbindelse kommer filmens hovedrolle, skuespilleren Yangsik Tso, til Tromsø. Filmen «Girls always happy» hadde europeisk premiere på filmfestivalen i Berlin i februar.
– Den beskrives som Kinas svar på «Lady Bird», og handler om et mor-datter-forhold.
I tillegg til den kinesiske filmfestivalen er Shanghai International Culture Association hovedpartner for de kinesiske filmdagene på Verdensteatret, og er en betydelig økonomisk bidragsyter.