Rundt et dusin veteranbiler fra Tromsø Veteranvognklubb strålte i kapp med sola med nypusset krom, gull og lakk.

– Folk er veldig interesserte og nysgjerrige på våre biler og stiller mange spørsmål, forteller Rolf Tøllefsen fra Veteranvognklubben.

LES ALT OM ÅRETS 17. MAI FEIRING I TROMSØ HER!

«Eneste veteranbilen»

Han stiller selv ut to skikkelige oldtimere til allment skue. En Chevrolet fra 1925, samt den eldste bilen i følget med sine over 100 år: en Buick fra 1910.

– Du må gjerne skrive at det er den eneste veteranbilen her i dag, for å regnes som veteranbil skal den nemlig være fra 1916 eller før, sier han med et lite stikk til klubbkameratene.

– Alt er originalt på bilen, forteller han.

Brukte 30 år på bilen

– Den tidligere eieren brukte 30 år på å renovere den med kun originale deler, og selv har jeg fått fikset kalesj og frontrute, forteller Tollefsen.

Til tross for at Buicken er over hundre år gammel, blir den kjørt regelmessig.

– Det skjer imidlertid ikke så ofte. Den er krevet å kjøre med planetgir, sveivtenning, fram- og bakklutsj med mer. Jeg kjørte den nylig på Nordøya, og da var jeg helt svett da jeg var ferdig, sier Tøllefsen.

Se bildeserie fra barnetoget her! (for abonnenter)

Silver Shadow II

En av de yngste bilene i samlingen er «bare» 41 år gammel. Det er en 1977 Rolls-Royce Silver Shadow II.

– Jeg så en likedan bil i Genève i 1986. Der og da sa jeg til meg selv at «en slik skal jeg ha en dag», forteller eieren av luksusbilen, Steinar Lakså.

Han sier at han kjøpte bilen for at «han hadde lyst på en», og at økonomi ikke er det første man tenker på når man kjøper en Rolls-Royce.

– Om jeg kjører forsiktig på landevei, går den halvannen liter på mila. I byen går det 2,5 liter, men det kan man ikke tenke på, sier han.