Ni av ti svarte at de sier fra når de merker at sjåføren holder på å duppe av, ifølge en undersøkelse fra Gjensidige, utført av Ipsos

– Sjåføren har hovedansvaret, men det er veldig bra at passasjerene hjelper sjåføren og sier fra at nok er nok. Hvis man først har blitt trøtt er det bare to ting som hjelper: Bytt sjåfør eller stopp og sov. Alt annet er å lure seg selv, skriver Pål Rune Eklo, kommunikasjonssjef i Gjensidige i en pressemelding.

Straffbart

Uavhengig om man forårsaker en ulykke eller ikke, er det ulovlig å kjøre når man er så trøtt at man utgjør en fare i trafikken.

– Trøtte sjåfører kan faktisk være like farlige som promillekjørere, skriver Eklo.

Mørketall

Ifølge Statens Vegvesen har trøtthet vært medvirkende årsak til 14 prosent av alle dødsulykker i Norge de siste ti årene.

Gjensidige opplyser i pressemeldingen at de får rundt 60 meldinger i året der ulykken skyldes at sjåføren har sovnet bak rattet.

- Mange vil ikke innrømme at de sovnet bak rattet, og derfor tror vi at langt flere ulykker har årsak i dette, skriver Eklo.