• Mikkelsen leder og har gode sjanser til å vinne WRC2, den nest mest prestisjefylte rallyklassen.

  • Mikkelsen skulle egentlig kjøre WRC-klassen i 2023, men forhandlingene med Hyundai gikk i vasken.

  • I stedet har han kjørt for Skoda i WRC2-klassen med kartleser Torstein Eriksen.

  • Nå ligger han an til å ta Norges tredje gull på fire år.

– Reglene er kompliserte, og det avhenger også av mine tøffeste rivaler om gullet, sier Mikkelsen til VG.

– Vi kan avgjøre med et bra resultat, men det avhenger av hva Gus Greensmith og Yohan Rossel gjør.

De «kompliserte» reglene som Mikkelsen snakker om, er blant annet at førerne skal velge seg syv VM-løp som de kjører gjennom sesongen - og seks av dem er tellende.

Andreas Mikkelsen og kartleser Torstein Eriksen hopper mot seier i Estland i VM-rallyet i sommer. Foto: @World

Mens Mikkelsen kjører bare sitt sjette løp i 2024 denne helgen, er det nummer syv både for Greensmith og Rossel. Det betyr at de ikke kan ta flere poeng etter dette.

Andreas Mikkelsen derimot skal også kjøre det siste VM-løpet, i Japan i midten av november.

– Jeg ikke slå dem. Men planen er å kjøre fort i helgen slik at jeg kan kjøre med senkede skuldre i Japan, sier Mikkelsen til VG fra Tsjekkia der helgens VM-rally starter før det fortsetter til Østerrike og Tyskland.

Spørsmålet er om en ny VM-tittel i WRC2-klassen kan gi ham sete i den mest prestisjefylte klassen, som sliter og har bare tre team. Det betyr også at antall førere er veldig begrenset.

– Andreas viser gang på gang at han fortsatt er i verdenstoppen i rally, og jeg håper inderlig det han har vist i WRC2 kan åpne noen dører i WRC. Utfordringen er at det er så få seter i WRC akkurat nå, og det er mange om beinet, sier Atle Gulbrandsen, bilsportskommentator på Viaplay.

Redaktør Simen Næss Hagen i parcferme.no mener at Mikkelsen har hatt sin beste sesong i WRC 2.

– Han tok riktig nok gull i 2021, men han har vært mye mer stødig denne sesongen. Samtidig viste han i Akropolis-rallet et killerinstinkt vi har savnet i mange år - som som egentlig var et slags bevis på at det fortsatt bor en toppfører i ham.

– Er det overraskende at dette skjer i 2023?

– Andreas kom på etterskudd da WRC-forhandlingen med Hyundai strandet, og han måtte skaffe egne midler til å få kjørt noen få løp i år. Fasit nå er altså at han er den som ender opp med størst prioritet og mest støtte fra Skoda.

BAMSEKLEM? Kartleser Torstein Eriksen (t.v.) og Andreas Mikkelsen forsøker å omfavne hverandre etter seieren i Estland.

Mikkelsen selv bekrefter dette til VG:

– Det så opprinnelig ut som om vi skulle få bare fire løp for Skoda, men så har vi levert bra og andre Skoda-førere har ikke levert som de håpet. Nå handler det bare om å avslutte med stil i de to siste løpene. Jeg er redd det blir vanskelige forhold, og ingenting er avgjort på forhånd.

Selv vil ikke Andras Mikkelsen si så mye om mulighetene for å komme inn i et WRC-team, men Simen Næss Hagen i parcferme.no vurderer det slik:

– Rally-VM ligger nede med brukket rygg om dagen, og jeg ser i utgangspunktet ingen vei inn til et toppsete slik VM er om dagen. Den eneste muligheten er hos M-sport - det vil si Ford - nå som Ott Tänak forsvinner tilbake til Hyundai. Det ikke er noen soleklar kandidat om hvem som skal være M-Sports ledestjerne. I tillegg underpresterer betalførerne deres, så egentlig er det åpent der.

VINNERDUO: Kartleser Torstein Eriksen og Andreas Mikkelsen (t.h.) jubler etter seieren i Akropolis-rallyet. Foto: @World

– M-Sport trenger noen til å fylle skoene etter Tänak, men det står ekstremt mange fra WRC 2 og andre på sidelinjen med høyt nivå og banker på nå, så det er ingen automatikk i at Mikkelsen har førsteprioritet. Alderen er ikke hans side, men til gjengjeld er han per i dag har han soleklart mest erfaring av de som vil inn i WRC.

Næss Hagen nevner en annen mulighet - at WRC2 blir toppklassen i rally-VM:

– Det er en stor og bred enighet fra dem som ser rally fra utsiden at det hadde vært den mest fornuftige toppklassen.

– Men?

– WRC bruker hybridbiler. De har vist seg både fordyrende og ikke veldig vellykket med tanke på den kommersielle utviklingen av sporten. Det ligger mye prestisje i det fra FIA, så det sitter ekstremt langt inne å kvitte seg med hybrid, sier Simen Næss Hagen.