ÅRETS HANDELS- OG SERVICEBEDRIFT

Kandidatene

I 2003 hadde Helmersen Delikatesser kun 2,5 ansatte og akkurat åpnet dørene i sentrum da de vant prisen som ”Årets Handels- og servicebedrift”.

Ti år har gått siden den gang, og bedriften har vokst betraktelig. I 2007 åpnet de en filial på Jekta, som gjenåpnet i mars i fjor i større lokaler.

Inspirasjon

– Vi er veldig ydmyk og stolte over nominasjonen. Man kan jo ikke gjøre alt rett hele tiden, men dette tyder jo på at vi gjør mye rett, sier innehaver Sindre Helmersen.

Forrige uke var han på inspirasjonstur til Danmark med butikksjefene.

– Vi nok ennå har et stykke å gå når det gjelder service i Norge generelt sett. Jeg synes den personlige tilnærmingen og det å tørre å by litt på seg selv er sjarmerende, men det kan være vanskelig i en hektisk arbeidshverdag.

På begge frontene

Som en av flere bedrifter med tilholdssted både i sentrum og på kjøpesenter, er Helmersen midt i kjernen av handelsdebatten i byen.

– Vi hadde som mål når vi doblet arealet vårt på Jekta at vi også skulle doble omsetningen. Det har vi klart. Det som også er gledelig er at vi har hatt en ennå større omsetningsutvikling mellom desember og februar i sentrum, enn det vi har hatt på Jekta. Helårsturismen, åpningen av Wi-To og det stabilt gode vinterværet har nok spilt inn der, sier Helmersen.

Spennende planer

Bedriften har ingen planer om å hvile på laurbærene. Søken om et ennå bedre varemerke vil fortsette så lenge bedriften består.

– Nå med tiden har jeg fått muligheten til å leke litt mer med konseptet vårt. Nylig ansatte vi en kokk som lager dagens suppe hver dag både i sentrum og på Jekta, i tillegg til egen aioli, salsa og humus. Vi jobber også et ferdigmatkonsept som ikke ennå er helt klart, avslutter Helmersen.