Svar til byråd Alvarstein for Byutvikling i iTromsø mandag 15. september. Hun mener at hun prioriterer det viktigste først. Problemet er at Byutvikling har dårlig fremdrift i flere veisaker. Dermed forskyver hun alle prosjekter, istedenfor å jobbe parallelt med flere veisaker.

Det er over et år siden Høyre og statsminister Erna øremerket 5 milliarder til 4 Tromsø-prosjekter: E8 Ramfjord, Tindtunnelen, ny Kvaløyforbindelse og fergefri Ullsfjordforbindelse. Alvarstein motarbeider Høyres og regjeringens gunstige øremerking for Tromsø, ved at hun nekter å behandle Tindtunnelens plansak.

5 milliarder fra Erna. Hun utfører lovstridig trenering ved at saken er forsinket i over 2 år. Den krever bare et enkelt datovedtak i byrådet om 6 ukers offentlig høringsrunde. Dette gjøres uten å forsinke E8 eller Kvaløyforbindelsen.

Alvarstein forsøker å spille ballen over til Statens vegvesen. Det er et dårlig forsøk på ansvarsfraskrivelse, fordi planbehandlingen er kommunens ansvar. Vegvesenet har for lengst utført sin oppgave vedrørende Tindtunnelen. De skrev vår utredningsplan i 2003 som vi fullførte i 2008 da vi leverte ferdig planforslag til kommunen. På grunn av kommunal ikke-behandling oppdaterte vi planen og alle utredninger til 2012, hvoretter Alvarstein er gått i baklås.

Hun utsetter og forsinker i strid med partiprogrammene til alle byrådspartiene Høyre, Frp og Venstre. For Tromsøs næringsliv sier hun nei til Tromsøs hittil største anleggsprosjekt på 2,6 milliarder kroner pluss steinmasser 4–500 millioner kroner. Hvis hun får viljen sin, så klarer hun alene å påføre Tindtunnelen forsinkelser på over 14 år.

Trenering av veisaker. Hvis man ser Byutviklings forsinkelser i mange veisaker i sammenheng med gallupene i begge aviser den siste uka, så ser man at dårlig vei-fremdrift bidrar til å påføre byrådspartiene en risiko for valgnederlag. E8 i Ramfjord er allerede blitt valgkamptema, og Byutviklings treghet vil bli ytterligere avkledd.

Det kan rettes opp ved et enkelt 6 ukers datovedtak om høringsrunde for Tindtunnelen. Det kan også redde E8 ut av forsinkelsene som Alvarsteins trasévalg gjennom Nordbotn, Leirbakken og rundt Sandvikhøyden medfører. Det er både dyrere og gir lengre kjørevei enn Tindtunnelen, pluss fylkets største risiko for leireras. Statens vegvesen har tydeliggjort i prosjektplanen at Tindtunnelen er et E8-prosjekt.

Kommunale planvedtak er nøkkelen til bevilgninger i NTP (Nasjonal Transportplan). Hvis Tromsø skal få brukbar tildeling i kommende planrunde, så må Tindtunnelens høringsrunde iverksettes. Det tar bare 5 minutter å finne datoer på kalenderen. Velgerne og næringslivet venter på dette.