Studentsamskipnaden har fått finansiering til å starte byggingen av de første boligene på feltet på Dramsveien, og reguleringsplanen er nå lagt ut til offentlig ettersyn. Blant de som har merknader, er Tromsø Parkering.

– Argumentene for ikke å bygge parkeringsplasser, er ikke i samsvar med virkeligheten, skriver direktør Tore Harry Paulsen i brevet.

Frykter kaos

Studentbyen skal være grønn - det vil si uten parkeringsareal med unntak av handikap-plasser. Det frykter Tromsø parkering vil føre til kaos - og ulovlig parkering ved Ishallen, Tromsøhallen, Fløyahallen, Rødhettestien og Askeladdsvingen.

– Vi håper jo ikke at det blir sånn, men all erfaring tilsier at det kan skje. I tillegg kan det bli mye parkering ved UiT - og da blir det enda trangere der, sier vaktleder i Tromsø parkering, Sten Stormestre.

Vil ha 200 plasser

Tromsø parkering mener det bør bygges 200 p-plasser ved studentbyen.

– Man regner normalt en p-plass per fjerde boenhet, og 200 er i underkant av det. Studenter er som andre folk - de har bil, sier Stormestre.

En p-plass bør være 2,5x5 meter. Skal man eksempelvis ha to rader, må det være 7 meter i mellom. To plasser ovenfor hverandre vil da utgjøre 37 kvadratmeter. Med et slikt parkeringsareal vil ikke utbyggingen gå opp økonomisk, forklarer eiendomssjef i Norges arktiske studentsamskipnad, Leif Tore Hanssen.

– Skal vi ha parkering, vil ikke prosjektet bli gjennomført. Det er ikke realistisk i forhold til vår kostnadsramme, sier han.

Vil prioritere

Hanssen mener det er uproblematisk å bygge uten p-plasser på Dramsveien.

– De som har bil, vil bli tildelt plass i de boligene som har parkering. På Dramsveien vil det bli uten bil som får plass, sier han.

Hva parkeringskaos angår, mener Samskipnaden at det er fullt mulig å unngå.

– Vi vet at det er naboer som kanskje er engstelig for at det blir en del kreativ parkering, men vi håper å gjøre en avtale om kontroll av disse områdene, slik at vi unngår det. Det er begrenset hva et studentbudsjett tåler av bøter, sier Hanssen.