Ramfjordingen Knut Anders Evanger stilte sammen med sambygdinger opp i iTromsø i forrige uke.

Sammen med andre beboere langs E8 ønsker han en ny vei snarest — med eller uten bompenger.

– Daglig står liv og helse på spill. Vi har ikke råd å miste flere liv. I årtier har drøftelsene pågått lokalt, men en ny og sikker vei må komme nå sier Evanger.

Skredfarlig

Byrådet i Tromsø kommune vil ha det østre alternativet på Fagernes-siden av fjorden istedenfor det vestre — som inkluderer bru over Ramfjorden. Da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var i Tromsø i midten av mars slo han også fast at det var den østlige traseen som skulle jobbes videre med.

I forrige uke var Knut Anders Evanger på isen på Ramfjorden og tok bilder av fjellsiden der den nye E8-traseen vil komme. Der hadde det gått mange skred. Og det gjør det hvert år, ifølge Evanger.

– Det er et skredfarlig område. Er det sikkerhetsmessig forsvarlig å legge en vei rett inn i et snø – og steinskredområde? I tillegg løses jo heller ikke skredtrusselen i Lavangsdalen med den østre traseen, sier Evanger.

Leirutglidning

Selv bor Evanger i et lite boligfelt ved nåværende E8 og vil få nyveien ovenfor seg og naboene hans. Han peker også på at det er avdekket problemer med leirgrunn i området.

– Vi er redde for leirutglidning og sprekk i grunnmurer på nedsiden av nyveien når vibrasjoner og vannårene presses over i nye utvaskningskanaler, sier Evanger.

Grundig arbeid

Han mener derfor det er viktig at det gjøres grundige analyser av risikoen med grunnarbeidet til østre alternativ.

– Skredsikringspyramider må vurderes, for å sikre at ikke skredoverbygninger forverre skredsituasjonen for bebyggelsen og dagens vei — som jo blir kommunal bygdevei. Men hittil er ikke dette presentert oss. Det har snarere blitt kommunisert at disse tingene ikke er noe problem, sier Evanger.

Byråd for samferdsel, Britt Hege Alvarstein (Frp) kan imidlertid berolige både Evanger og andre. Jobben med reguleringsplanen skal gjøres ordentlig.

– Alt av forhold skal avdekkes i reguleringsplanen. Den skal gjøres grundig, slik at vi vet hvilke sikkerhetstiltak som skal iverksettes. Så tar vi kostnadsberegningene etter at den er ferdig, sier Alvarstein.

iTromsø-leder: "Haster med å få veiplanene på skinner igjen"

Begge sider

Hun er klar over at det er en skredfare å ta hensyn til på den østre traseen.

– Men det er skredfare også på andre siden av fjorden, så den kommer vi ikke unna. I tillegg vet vi at det er kvikkleire-problematikk, men det må kartlegges ved hjelp av geologiske undersøkelser, sier Alvarstein.

– Frykter du at tiltakene vil fordyre veiprosjektet mye?

– Jeg frykter ingenting. Vi vet at det er dyrt å bygge vei, men vi må nå vel ha litt til gode på den fronten. Det er ikke bygd for mye vei i nord de siste årene, sier byråden.

Kan løses

Regionveisjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen vil ikke si at skredsituasjonen på østsiden av Ramfjord bekymrer ham.

Men:

– Det er sikkert at vi må ta hensyn til skredfaren i området. Skredeksperter må se på området og foreslå tiltak. Det kan helt sikkert løses, men det krever at man tar sine forholdsregler og kartlegger skredsituasjonen, sier Naimak.

Ikke aktuelt

Naimak ser for seg enten overbygg eller terrengtiltak som ledevoller.

– Det vil selvsagt fordyre prosjektet, avhengig av hvilke tiltak man setter inn. Rene overbygg er det dyreste, men dette avhenger jo litt av hvor høyt opp i fjellsiden veien skal gå også, sier Naimak.

For én ting er veisjefen helt klar på:

– Det er ikke aktuelt for oss å bygge en skredutsatt vei. Det er ikke akseptert i dagens samfunn og vil ikke bli forstått av noen.

Hårreisende

At samferdselsministeren har gitt ansvaret tilbake til Tromsø kommune, etter at den rødgrønne regjeringen tok statlig ansvar før valget i fjor høst, gleder ikke ramfjordingen Knut Anders Evanger i det hele tatt.

– Det er hårreisende at statsråden tar hånda fra rattet, og overlater dette til nye runder i det kommunale systemet. Er det ikke på tide at noen skjærer igjennom, slik forrige regjering gjorde, i nært samarbeid med fagfolkene iblant annet Statens vegvesen?

GRUNDIG REGULERINGSPLAN: Britt Hege Alvarstein, byråd for samferdsel, forsikrer alle i Ramfjord om at både skredfare og andre grunnforhold skal tas høyde for før nye E8 bygges. Foto: Daniel Lilleeng
SKREDSIKRING: Torbjørn Naimak, regionveisjef i Statens vegvesen, mener skredutfordringene i Ramfjord skal la seg løse. Foto: TORBJØRN O. KARLSEN