– Vi begynner å bli mektig lei av dette. Nå begynner det årlige helvetet igjen, sier utviklingslagsleder Bjørn Stakkenes til iTromsø.
Stakkenes er også beredskapskoordinator i bygda og har sendt ut melding til de mellom 80 og 100 personene som bor nord for Holmbuktura.
– Vi prøver å bruke Facebook og «jungeltelegrafen» for å gi informasjon til alle om at veien blir sperret igjen, sier Stakkenes.
Frustrerende
At FV 293 nok en gang er stengt på grunn av rasfare er frustrerende for de fastboende på Lyngensiden av Ullsfjorden.
Samtidig roser Stakkenes Statens vegvesen for at de har vedtatt stenging på denne måten.
Nå vil vegvesenet vurdere skredtårn
– Før stengte de ikke veien før det var gått ras. Nå er de mer føre var og tenker på sikkerheten til de som ferdes der på en helt annen måte, og det er jo en forbedring, sier han lakonisk.
Neppe snar rassikring
Stakkenes har liten tro på at situasjonen for de fastboende i området Holmbukta-Olderbakken-Jøvik vil bli bedret med det første. De må nok akseptere at veien forbi Holmbuktura blir stengt en rekke ganger i vinter – slik den har vært om vintrene i årtier.
Ventet syv timer på livsviktig hjelp
– Det vil nok gå mange år før vi får en rassikker vei ut av bygdene her, sier Stakkenes.
300 millioner kroner
Det er gjort beregninger på at en rassikring vil koste i overkant av 300 millioner kroner.
– Spørsmålet er om det vil bli brukt så mye penger på innbyggerne her inne, sier Stakkenes.
Båttransport til skredisolerte bygder
I hvert fall ikke når det er knapt om penger til rassikring på statsbudsjettet – og det snart skal startes planlegging av Ullsfjordforbindelsen. Ullsfjordforbindelsen vil kunne løse problemene de rasutsatte bygdene én gang for alle.
900 meter
– Men dette vil uansett ikke kunne bli realisert på mange år, så fram til noe er avgjort må vi nok leve med dagens situasjon, sier Stakkenes.
Om Holmbuktura skal rassikres er det snakk om cirka 900 meter med rasutsatt vei.