Kjell Rotvold har et spesielt forhold til den vakre skuta fra gammelt av.

– Som bygutt med et varmt hjerte for sjøfart, byen og havna, var gjensynsgleden stor. Tilbake var stemningen ifra guttedagene hvor jeg med lette sommersko og ny hårklipp ifra han «Kalle Barber», sto og ventet på skuta nede i huken ved mellageret til Odd Berg i Hansjordnesbukta.

Og hvorfor ventet han?

Ventet på onkelen

– Åge Rotvold, min kjære onkel, var lett synlig i sin hvite stuertuniform der han sto på dekket og vinket til meg under sikker innseiling til kai. Det sørget skipper Godtlibsen alltid for, med god hjelp av islos Dahl, som kastet trossa til meg.

«Havella» ble bygget ved Thor Sauviks båtbyggeri i Risør i 1952 på oppdrag fra Odd Berg som drev chartertrafikk og isbjørnjakt på Svalbard. Båten ble en lokal kjendis etter at den flere ganger ble omtalt i Vi Menn på 1960-tallet.

«Kokkeheksekunster»

– I den eksemplariske byssa på tre kvadratmeter tryllet kokken Åge Rotvold frem noen måltider som kunne måle seg med anretningene på Waldorf Astoria. Vi la på oss alle sammen, takket være hans heksekunster med seks gryter og to propan-gassbrennere istedenfor komfyr, skrev Wallace Taber i Vi Menn.

Taber leide Havella til en såkalt «safarijakt» på isbjørn i 1961. Hans ekspedisjon fanget seks bjørner i løpet av 30 timer.

Hemmelig ingrediens

Det var tydelig at Kjell Rotvolds onkel hadde vunnet amerikanernes hjerte via magen.

– De skamroste hans fleskepannekaker som «verdens beste». Alle kjenner amerikanernes forhold til pannekaker så det sier ikke så rent lite, sier Rotvold.

Hemmeligheten til verdens beste pannekaker skal ha vært alkeegg fra Bjørnøya.

– «Da smakte de aller best», fortalte han meg. Men råstoffet ble aldri presentert på menyen, fortsetter Rotvold.

Ishavshistorie

Åge Rotvold var en del av mannskapet inntil båten ble solgt i 1977, fire år etter at all fangst av isbjørn hadde blitt regulert. «Havella» omtales både som en Colin Archer-skøyte og som en ketch og var spesialkonstruert for ishavsekspedisjoner. Derfor er det ikke rart at den etter hvert havnet hos eventyreren Ragnar Thorseth som brukte den da han overvintret i Kongsfjorden på Svalbard i 1987–88. Også da ble det rapportert om nærkontakt med isbjørn, men av en annen type enn den Havella var vant til.

– Jeg serverte den smørbrød med laks og majones, sa Thorseth til NRK ved en senere anledning.

Havella eies nå av Molde-firmaet Classic Norway som spesialiserer seg på opplevelsesreiser og eier 13 hoteller og rorbuer på Vestlandet og i Lofoten. Rotvold ser gjerne at båten tar turen til Tromsø igjen.

– Jeg er sikker på at mange voksne lesere av «iTromsø» fortsatt nikker anerkjennende og husker innslaget av «Havella», hver sommer i Tromsø havn. Båten er så absolutt en del av byens fangst og ishavshistorie og er hjertelig velkommen til nye besøk i Ishavsbyen, avslutter Rotvold.

Kilder: Kjell Rotvold, Odd Magnus Heide Hansen, polarlitteratur.com og Lokalhistoriewiki.