I brevet sendt til de ulike avdelingene står det:

«Administrasjonssjefen ønsker å skape bedre resultatfokus i organisasjonen. Virksomheter med ansvarsrammer med merforbruk i forhold til budsjett vil bli trukket 20 prosent av merforbruket på neste års ramme, tilsvarende mindreforbruk i forhold til budsjett vil bli tilført 20 prosent av fjorårets mindreforbruk som ekstrabevilgninger på ansvarsrammen påfølgende budsjettår»

I dokumentet står det også at administrasjonssjefen kan gjøre unntak fra bestemmelsen, dersom mer- eller mindreforbruket skyldes uforutsette hendelser som virksomheten ikke rår over.

Inspirert av UiT

Steinveg håper den nye ordningen vil bidra til mer økonomikontroll i kommunen.

– Dette er et incitament til avdelingene for å drifte innenfor deres økonomiske rammer. Så vil det innebære at de får mer penger i neste års budsjett ved et mindreforbruk, at det vil få noen konsekvenser ved et merforbruk. Regnskapet skal uansett avlegges, så er det kommunestyret som beslutter neste års budsjett til slutt, sier hun.

Ordningen er ny i kommunen, men ikke ukjent i Kommune-Norge.

– Jeg er ikke kjent med at det er gjort i Tromsø kommunen, men Bodø kommune har en slik ordning, og jeg har god kontakt med rådmannen der. Inspirasjonen kommer fra statlige sektor og min bakgrunn fra UiT og universitets og høgskolesektoren, hvor det er nettobudsjettering. Der beholder enhetene nærmest alt av overskudd, og må forholde seg til eventuelle underskudd. Vi skal ikke ha en slik ordning her, men et incitament for å drifte innenfor rammene.

– Hvordan har regelen blitt mottatt av avdelingene?

– Oppdragsbrevet er godt mottatt. Det er en tydelig bestilling, med klare forventninger.

Skjønnsmessig vurdering

I kommunen har det erfaringsmessig vært enkelte avdelinger som har hatt et merforbruk, og enkelte et mindreforbruk. Steinveg tror ikke ordningen vil forsterke eksisterende trender.

– Kan dette gjøre det verre for avdelinger som allerede sliter med å holde budsjett, som pleie og omsorg?

– Det ligger inne en skjønnsmessig vurdering. Jeg tror ikke en slik regel er det som blir avgjørende om vi får kontroll på aktivitetsnivået hos pleie og omsorg. Det jobbes godt i avdelingen av ansatte og ledere for å få kontroll.

Ordningen skal evalueres etter at administrasjonssjefen ser hvordan det fungerer.

– Vi skal evaluere og se om det fungerer og er hensiktsmessig, sier hun.