Tradisjonen tro startet billettsalget til Tromsø internasjonale filmfestival på Aurora Kino Fokus akkurat en uke før festivalstart. Klokken 08.00 var det eneste sted man kunne sikre seg billetter før nettsalget startet klokken 12.00. Mandag kveld kan produsent Vegard Krane opplyse billettsalget så lang til festivalen.

– Vi har solgt 15.481 billetter. Det er 598 flere enn i fjor på samme tid, sier Krane.

Fornøyd med salget

I kassen på Aurora Kino Fokus ble det de fire første timene solgt 5054 billetter. Det er økning på 403 billetter sammenlignet med 2018-tallene, ifølge Krane.

– Fra klokken 12.00 til 13.00 solgte vi 3969 billetter. Det er om lag like mange som i fjor.

Produsenten er mest glad for at folk så ut til å trives med å stå i kø på kinoen.

– Vi er veldig fornøyde med tallene, naturligvis, men jeg er mest fornøyd med at folk så ut til å være superglad for å stå i kø og det var veldig trivelig stemning hele tiden, sier Krane.

Litt billett-trøbbel

Når nettsalget starter pleier det å bli et høyt trykk på billettsystemet, noe som tidligere har resultert i billettrøbbel på nett.

– Ble det noe kluss i år også?– Den første timen da vi åpnet billettsalget var det som vanlig veldig høyt trykk og da ble det litt forsinkelser. Klokken 13.00 løsnet alt seg, og siden da skal alle ha hatt en god kjøpsopplevelse.

Den første timen av nettsalget fikk festivalen mellom 30 og 40 henvendelser fra folk som klaget på nettstedet.

– Alle fikk kjøpt, men det var noen som fikk forsinkelser og feilmeldinger. Det beklager vi naturligvis og det skal ikke skje. Likevel er jeg glad for at det av 3969 solgte billetter i dette tidsrommet kun var mellom 30 og 40 personer som var misfornøyde, sier Krane.

Disse solgte best

De filmene som solgte best første salgsdag var blant annet «Kvinner på krigsstien», «Birds of Passage» og filmer fra Film Fra Nord-programmet. Ifølge Krane skal også åpningsfilmen «Where Man Returns» ha solgt godt, noe som gjør at han forventer det blir solgt såkalte «rushtickets» til denne visningen. Altså billetter som ikke brukes eller hentes og legges ut for salg rett før filmen starter.

Assisterende programsjef Henning Rosenlund er ikke overrasket over at det nettopp er disse filmene som solgte best.

– Vi er spesielt fornøyd med at de lokale filmene selger godt, ellers er det ikke noen store overraskelser, sier Rosenlund.