Og det var ikke sjelden.

Fra bandets base i Lakselv var det ikke så langt til Nordens Paris og andre danseglade nordlendinger og finnmarkinger. For folk som er vant til å kjøre riktignok, men Alexander Lindbäck, gruppas trommeslager og i dag en musikalsk ildsjel uten like, ankom vanligvis byen i stil den gangen det var mulig å reise uten flyskam.

– Jeg har alltid likt å spille i Tromsø. Da blir det alltid god stemning! Og byen var jo litt eksotisk, sier Lindbäck om spillejobbene her i byen. Og i dag, for den saks skyld.

Trommer på flyet

– En gang hadde jeg trommene med meg på flyet. Det ville ikke skjedd i dag. Vi måtte betale overvekt, men det var ikke så mye på den tiden.

Det var likevel nok til at han leide trommer neste gang han kom hit.

– Vi bodde på forskjellige steder og møttes til konserter. Jeg husker at vi øvde på Lille kulturhus før en av konsertene.

På Youtube ligger dette videoklippet av en låt spilt inn på nettopp Lille kulturhus:

Men hvordan kan et band med full blåserrekke oppstå i Lakselv med sine 2.268 innbyggere (i 2019):

– Lakselv er så lite at musikkinteresserte folk blir å møtes uansett, sier Lindbäck og ler.

Fra Lakselv!

Dessuten skjemtes de ikke for å hente inn hjelp. En stund var tromsøværingen og trombonist Øystein Blix med i bandet sammen med gitaristen Stein Medby. Tromsøværingen Elisabeth Rasmussen (saksofon og vokal) var også med som et fast medlem. Bassist og vokalist Karl Yngvar Dale var fra Ålesund.

– Men Sana Soul var fra Lakselv, føler Lindbäck for å understreke.

Og kanskje det ligger noe i det, at bare en gjeng med «polardegos» kan ha slik naturlig groove i genetikken til å bli det «Nordlys» kaller et «legendarisk soulband»? Finnmark Dagblad kaller dem «Norges kanskje mest genuine soul/ funk ensemble» da de i 1998 spilte på Porsanger Vertshus i anledning bandets femårsjubileum.

Arbeidsmoral

Så genuine faktisk at da Skjervøy Musikklag i 1999 satte opp en forestilling med musikk fra filmen «The Commitments», var Sana Soul et naturlig valg som backingband. Senere samme kveld skulle bandet spille på «Bøteriet», så arbeidsmoralen var det lite å si på.

Det siste vi hører fra Sana Soul i Tromsø er en intimkonsert på Kaffe Å’Lars, men Alexander Lindbäck har siden gjort sitt for å holde navnet i live og nevnt dem i flere sammenhenger. Og en bedre musikalsk ambassadør kan man vel ikke be om?

– Jeg spiller kanskje litt for mye. Jeg har jo en full straight jobb og spiller ved siden av.

Feedback håper (og tror) Lindbäck bare tuller. Hans engasjement har i mange år gagnet nordnorsk musikkliv, både artistene han har spilt med og artistene han har gitt ut. Og ikke minst publikum.

Levende musikk – helse i hver tone. (Unnskyld til Maren Caroline Henriette Schønberg Erken (1866–1953) som i sin tid lanserte slagordet «drikk melk – helse i hver dråpe»)

LES ALLE Feedbacks musikkminner