Det er ikke vedtatt en ny kommunedelplan for Ramfjord på nesten 20 år.
Dessuten er Ramfjord holdt utenfor den overordnede kommunedelplanen for hele Tromsø som ble vedtatt i 2011.
Hovedgrunnen til dette er at det ikke er kommet på plass en løsning for hvor nye E8 skal ligge.
Fikk ikke svar om E8
En slik løsning er fortsatt ikke på plass i den nylig vedtatte planen, mener Arbeiderpartiets Kristin Røymo.
– Derfor er situasjonen fortsatt helt fastlåst. Det er i utgangspunktet en god plan for Ramfjord, men det er ikke en plan som er mulig å få gjennomført, sier hun.
E8-trase ikke på plass
Det store ankepunktet er som sagt E8, og hvilken trase som skal velges.
– Innsigelsene mot den foreslåtte østre trase er fortsatt ikke løst. Før de er ryddet av veien er det ikke mulig å bygge en vei på østsiden, sier Røymo.
Frykter flere ulykker
Hun beskylder byrådet for løftebrudd når ny E8 ikke er avklart.
– Byråden har sagt at alt skal løses — først i løpet av 2013, så i 2014 — men det er ingen løsning i sikte, sier Røymo.
Byråd for byutvikling, Britt Hege Alvarstein (Frp) mener imidlertid at den vedtatte kommunedelplanen er realistisk — selv om det fortsatt er innsigelser mot østre trase.
Skal utrede ny E8
Ikke blokkert
Hun tilbakeviser at planen er blokkert av innsigelsene.
– Det er to små innsigelser igjen — og dem skal vi i mekling om i sommer. Og vi kan vedta planen selv om den ikke blir rettskraftig for de begrensede områdene som innsigelsene gjelder, sier Alvarstein.
Når det kan bli byggestart er imidlertid ikke godt å si.
– Vi har fått marsjordre fra samferdselsministeren, og han krever at vi kommer fram til en god og omforent løsning — og det er jeg sikkert på at vi skal få til, sier Alvarstein.
Hun sier at planen var nødt til å bli vedtatt nå for ikke å miste styrfart. Planen regulerer nemlig langt mer enn E8-traseen — eks. vis boligbygging, næringsutvikling, reindrift og landbruk.