Det er ikke vedtatt en ny kommunedelplan for Ramfjord på nesten 20 år.

Dessuten er Ramfjord holdt utenfor den overordnede kommunedelplanen for hele Tromsø som ble vedtatt i 2011.

Hovedgrunnen til dette er at det ikke er kommet på plass en løsning for hvor nye E8 skal ligge.

En slik løsning er fortsatt ikke på plass i den nylig vedtatte planen, mener Arbeiderpartiets Kristin Røymo.

– Derfor er situasjonen fortsatt helt fastlåst. Det er i utgangspunktet en god plan for Ramfjord, men det er ikke en plan som er mulig å få gjennomført, sier hun.

E8-trase ikke på plass

Det store ankepunktet er som sagt E8, og hvilken trase som skal velges.

– Innsigelsene mot den foreslåtte østre trase er fortsatt ikke løst. Før de er ryddet av veien er det ikke mulig å bygge en vei på østsiden, sier Røymo.

Hun beskylder byrådet for løftebrudd når ny E8 ikke er avklart.

– Byråden har sagt at alt skal løses — først i løpet av 2013, så i 2014 — men det er ingen løsning i sikte, sier Røymo.

Byråd for byutvikling, Britt Hege Alvarstein (Frp) mener imidlertid at den vedtatte kommunedelplanen er realistisk — selv om det fortsatt er innsigelser mot østre trase.

Ikke blokkert

Hun tilbakeviser at planen er blokkert av innsigelsene.

– Det er to små innsigelser igjen — og dem skal vi i mekling om i sommer. Og vi kan vedta planen selv om den ikke blir rettskraftig for de begrensede områdene som innsigelsene gjelder, sier Alvarstein.

Når det kan bli byggestart er imidlertid ikke godt å si.

– Vi har fått marsjordre fra samferdselsministeren, og han krever at vi kommer fram til en god og omforent løsning — og det er jeg sikkert på at vi skal få til, sier Alvarstein.

Hun sier at planen var nødt til å bli vedtatt nå for ikke å miste styrfart. Planen regulerer nemlig langt mer enn E8-traseen — eks. vis boligbygging, næringsutvikling, reindrift og landbruk.

MULIG ØSTRE TRASE: Dette kan bli traseen for E8 inn til Tromsø dersom byrådet får viljen sin. Det gjenstår imidlertid to innsigelser på trasevalget i Sørbotn. Foto: PREBEN OLSEN