Tallene kommer fra enchmarking Alliance og er bearbeidet og analysert av Peter Wiederstrøm i Wiederstrøm Hotel Consulting. Utviklingen man ser i statistikken er en økning på 16, 8 prosent i antall solgte hotellrom i juli 2015 sammenlignet med juli 2014. Samtidig er det en økning i hotellrombelegg, som er antall solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom. I Tromsø har dette økt fra 55 prosent i juli 2014 til 58,3 prosent i juli 2015.

– Det er generelt en veldig høy vekst. Man må ta med i betraktning at det er et høyt antall tilgjengelige rom i år sammenlignet med i fjor i Tromsø. Tromsø har økt antall solgte rom og beleggsprosenten har gått opp. Dette er veldig gode tall for Tromsø, forklarer Peter Wiederstrøm i Wiederstrøm Hotel Consulting til iTromsø.

Bridge-EM

Hotelldirektør på The Edge, Øyvind Alapnes, forklarer at de er en av dem som har merket økt pågang i juli i år.

– I år havnet bridge-EM i juli og det har stor betydning. I fjor var det sjakk-OL som preget store deler av august. Dermed tror jeg at når august er omme, så vil tallene jevne seg litt ut for sommeren i sin helhet, sier Alapnes.

Han får støtte hos sin kollega på Radisson Blu Tromsø.

Juni og juli har vært gode måneder for oss, men man må ta med i betraktning at bridge-EM var i juli og det har vært med på å bringe opp tallene. August i år kan ikke sammenlignes med samme måned i fjor på grunn av sjakk-OL, sier Dag Johan Høybakk, hotelldirektør ved Radisson Blu Hotel Tromsø.

Hotelldirektør Tore Pettersen hos Saga Hotel forklarer at de ikke har hatt noen økning i hotellrombellegget i sommer.

– Det har vært en økning i byen, men ikke på vårt hotell. Vi hadde en grei juli måned med litt over 70 prosent rombelegg. I juli og juni har vi hatt litt nedgang i forhold til rombelegget sammenlignet med i fjor, sier Pettersen.

Tror på positiv utvikling

Til tross for store arrangementer som bridge-EM i år og sjakk-OL 2014, så har hotelldirektørene troa på at den positive utviklingen i antall hotellovernattinger i byen vil øke.

– Tromsø blir mer og mer attraktiv som destinasjon fordi det blir tilrettelagt for flere aktiviteter, særlig om vinteren. Tidligere har man ikke vært flinke nok til dette om sommeren, men nå er det bedre tilrettelagt. Til tross for økt konkurranse i hotellæringen, så har vi troen på at utviklingen vil fortsette, sier Pettersen.

– Tromsø er en attraktiv by og det blir tilrettelagt for flere aktiviteter her. Det er lettere å få overnattingsplass i Tromsø på grunn av den økte kapasiteten. Det er viktig at vi i fremtiden får store arrangementer som bridge-EM og sjakk-OL. Det hjelper hotellnæringen mye, sier Høybakk.

Hotellrombelegg* juli

Juli 2015Juli 2014
Kristiansand93,3%84,2%
Bergen85,5%81,7%
Ålesund83,9%85,8%
Molde79,9%73,0%
Bodø73,5%76,5%
Lilleh.-Hamar71,8%63,9%
Oslo m.Fornebu67,4%57,6%
Kristiansund66,0%67,7%
Gardermoen67,7%56,6%
Tromsø58,3%55,0%
Trondheim **55,5 %59,2 %
Stavanger***53,9%62,8%
Drammen49,0%41,3
Haugesund45,0%34,9%

(*) Hotellrombelegg er antall solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom.

(**) Trondheim er inklusiv de 3 «flyplasshotellene» i Stjørdal kommune.

(***) Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og Jæren.

(Kilde: Benchmarking Alliance / Wiederstrøm Hotel Consulting)