Nei Tora Lind Berg, Høyre har ikke sagt nei til en byvekstavtale for Tromsø. Høyre har stemt ned det forslaget som ordføreren har lagt på bordet og vil sende han tilbake til forhandlingsbordet med regjeringen. Om han ikke vil gjøre det, vil Anne Berit Figenschau gjøre det etter valget. Vi kan ikke bare akseptere hva som helst når vi skal forplikte utviklingen av Tromsø de neste 10 årene.

Da regjeringen før sommeren kom tilbake til forhandlingsbordet med 1,6 mrd kr mente Høyre at dette var et godt utgangspunkt for en forhandling. Vi øynet håp om at det var mulig å nærme seg summene som var forespeilet som lå i overkant av 2 mrd kr. Dessverre må vi, i likhet med SVs Torgeir Knag Fylkesnes konstatere at Gunnar Wilhelmsen nå på vegne av Tromsø har akseptert å bli dårlig behandlet. Det har ikke kommet noen flere midler siden man startet forhandlingene på ny, og det virker som om Gunnar har hatt hastverk med å vise handlekraft før valget når han har akseptert en dårlig avtale.

Å stemme for regjeringens skambud ville være en fallitterklæring for Tromsø. Dette er ikke gratis penger på toppen av bompengene som ikke innebærer motkrav fra Tromsø kommune. Bypakken med bompengene som allerede er trådt i kraft har også statlige midler, men den legger ikke like tunge føringer på Tromsøs byutvikling som dette forslaget til byvekstavtale. Byvekstavtalen vil binde opp Tromsøs muligheter til å bygge boliger i bydelene og distriktene i 10 år fremover. Den legger føringer på næringsetableringer og byutvikling fordi den forplikter oss til dagens strenge nullvekstmål for biltrafikken. Nå når de rødgrønne har lagt Kvaløyforbindelsen på is vil dette skape store utfordringer for Tromsøs utvikling siden vi ikke kan utvikle byen på Kvaløya, og denne avtalen vil ikke gi oss midlene vi trenger for å realisere det prosjektet slik det ligger an nå.

Derfor må vi ha en bedre avtale og endre prioriteringene i bypakken slik at Kvaløyforbindelsen faktisk bygges og at vi får arealer til å utvikle Tromsø. Itromsø blander bompengene inn i dette selv om Høyre ikke har gjort det. Bomringen er kommet for å bli, og både politikerne i Tromsø og Itromsø vet utmerket godt at det ikke er noe kommunestyret kan gjøre for å fjerne bompengene. Det er det regjeringen og Stortinget som rår over.

Det vi i Høyre hele tiden har vært opptatt av er hvordan pengene prioriteres og hvordan vi får vår rettmessige andel av statens midler til byvekstavtaler. Av de 10 mrd kr som er avsatt i Nasjonal Transportplan til de fem neste byvekstavtalene hvor Tromsø inngår får altså Tromsø bare 1,6 mrd kr. For Høyre er prioriteringen Kvaløyforbindelsen via Håkøya og en mer rettferdig avtale for Tromsø. Det får vi ikke med Gunnar Wilhelmsen siden han vil forplikte Tromsø i 10 år til denne avtalen. Da må vi tilbake til forhandlingsbordet for en bedre avtale for Tromsø.