Mattilsynet gjennomførte 9. september 2015 tilsyn på både byssa, lageret, kjøle- og fryserommet, på personalkjøkkenet og serveringsområdet til hurtigruteskipet «Lofoten». Etter inspeksjonen fant Mattilsynet det nødvendig å varsle fire vedtak om utbedringer, som omfatter blant annet at det må skjerpes inn på renholdsrutiner for å håndtere maten hygienisk riktig.

Uhygienisk

I tilsynsrapporten kommer det fram at det ble utført usikkert renhold av utstyr og inventar på byssa, blant annet av påleggsmaskinen, også på gummilistene rundt dørene til kjøle- og fryseenhetene, og nede på lageret. De ansatte på skipet kunne heller ikke fortelle hvor ofte de rengjorde trefjølene som er i direkte kontakt med maten.

– Flere av renholdsrutinene deres var uhygieniske. Det var dårlig rengjort der maten håndteres, også vedlikeholdet på kjøkkenet og veggflatene var ikke bra nok rengjort. Det virker som om de ansatte hadde glidd ut av de gode renholdsrutinene sine, sier seniorinspektør Bjørn-Leif Paulsen i Mattilsynet til iTromsø.

Alvorlige mangler

– Hvor alvorlig var de renslige forholdene på hurtigruteskipet?

– Det vi så av renholdet og ordensrutinene i forhold til håndtering av maten var ganske alvorlig, understreker Paulsen.

Seniorinspektøren sier det er umulig å svare på om de dårlige rutinene kunne føre til smittefare for passasjerene.

– Vi ga de varsel om vedtak med frist til 18. september, og siden da har de fulgt opp de dårlige rutinene og gitt oss tilbakemelding på ting de har utbedret om bord på skipet, sier Paulsen.

22. september var Mattilsynet på et oppfølgingstilsyn.

– Nå er forholdene på skipet i god orden, og hovedkontoret i Tromsø har opplyst om at de gjennomgår rutinene med de ansatte om bord og generelt også på de andre hurtigruteskipene, sier Paulsen.

– Uakseptabelt

Kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten ASA, Anne Marit Bjørnflaten forteller at mathygiene og tryggheten for gjestene deres er viktige, og derfor satte de i gang strakstiltak med en gang de fikk påleggene fra Mattilsynet.

– For det første er dette helt uakseptabelt, og vi ser svært alvorlig på dette. Etter at Mattilsynet hadde inspeksjon på skipet har vi utbedret alle påleggene fra dem, bortsett fra ett som vil kreve noen fysiske utbedringer, som naturlig nok vil ta noe lengre tid. Men også dette vil bli utbedret i god tid innen fristen, sier Bjørnflaten.

I kjølvannet av saken har Hurtigruten ASA utbedret rutinene på alle skipene deres, og har leid inn bistand til å gjennomføre dette.

– Flere tiltak er altså allerede satt inn for at folk skal føle seg trygge om bord hos oss, understreker kommunikasjonsdirektøren.

Rydde opp

– Hvorfor hadde de ansatte om bord på skipet «Lofoten» dårlige renholdsrutiner?

­– Jeg synes ikke det er naturlig å gå i detalj på dette. Det som er viktig for oss nå er å rydde opp og utbedre alle påleggene som vi fikk fra Mattilsynet så fort som mulig, sier Bjørnflaten.

– Hvor lenge har denne praksisen blant de ansatte pågått?

­– Mattilsynet har periodiske kontroller og varsler alle avvik. Med en gang vi fikk varselet tok vi tak i det. For oss er det avgjørende med gode rutiner om bord på skipene våre, sier Bjørnflaten.