På mobil fra Murmansk forteller Hansen at slepet er i gang. Det betyr at han skal feire jul i åpent farvann vestover til Tromsø. Årsaken er at Hansen ønsker å være en norsk røst om bord i tilfelle noe uventet skal inntreffe.

Tøff seiling

– Det blir utvilsomt en fem døgn lang og tøff seiling. Det russiske slepebåtmannskapet mener alt skal gå greit, men er forberedt på tøffe tak underveis.

Ifølge Hansen er dokken 130 meter lang og har en løftekapasitet på 6.000 tonn. Når den er installert på Nordspissen, blir den første tegn på den nye driften.

Millioninvestering

Tromsø Skipsverft AS har investert millionbeløp i dokken. Åge Hansen mener pengebruken skal bli lønnsom på sikt:

– I dag har vi begrenset kapasitet på slippen i sentrum. Med dokken i drift, kan vi ta opp store fiskefartøy.

Hansen sier videre at verftet årlig får forespørsler fra rederi med båter over en viss størrelse. Disse jobbene har bedriften vært nødt til å avvise.

Skal flytte

At skipsverftet og den mekaniske driften skal flyttes, har vært kjent i en årrekke. I mellomtiden har verftet fylt ut store areal på Nordspissen. Etter hvert skal også kaianlegg og slipp på plass.

– Før dokken får sin endelige plassering, skal det praktiske ordnes – blant annet solide fortøyninger. Derfor snakker vi om ett par måneder før første båt er på plass for vedlikehold og oppussing, sier Åge Hansen.