– Dette kunne jeg laget selv hjemme i garasjen

Kunsten på det nye politihuset har fått gjennomgående negativ kritikk fra de ansatte. De mener hvem som helst med malerkost kunne ha malt bildene.
nyheter

Tillitsvalgt og lokallagsleder for Politiets Fellesforbund, Karl Karlsson, mener man må kunne stille noen minstekrav til hva man får for pengene når det investeres i kunst til offentlige bygg.

– Det første jeg tenkte da jeg så kunsten var «oi, så hyggelig at vi har leid inn en barnehage til å male». Jeg er ingen kunstkjenner, men jeg tror likevel dette er noe jeg kunne ha laget selv hjemme i garasjen, sier Karlsson.

– Pinlig

Han mener det er helt riktig at offentlige bygg skal bruke penger på kunstnerisk utsmykning, men synes det er pinlig hva man har fått for pengene.

– Jeg vil ikke tråkke kunstnerne på tærne, men jeg tenker på bruken av offentlige midler i en tid hvor det spares på flere områder. Dette er skattebetalernes penger og det er det jeg reagerer på, sier lokallagslederen.

LES OGSÅ: Misnøye med politiets nye servicesenter

Han forbinder maleriene politihuset har fått med kunstsnobberi.

– Folk tror nesten ikke det er sant når de ser kunsten. Og når jeg leser hva de skriver om den på Koro (Kunst i offentlige rom, red. amn.) sine sider, så tenker jeg at dette er ren vissvass. Hvis det er så enkelt å lage kunst så ser jeg for meg en karriere som kunstner etter jeg er ferdig i politiet, legger han til.

«Malingsklatt»

– Jeg er et helt vanlig menneske. Det er også resten av folkene som jobber her på huset, og vi kommer ikke til å stå her og tolke kunsten. Politihuset er ikke et sted hvor man henger opp kunst som er «dyp og høytsvevende». Det bør være enkelt, vakkert, konkret og rettet mot målgruppen slik som på barnehuset, utdyper Karlsson.

LES OGSÅ: Disse skal flytte inn i det gamle politihuset

At kunst skal provosere og engasjere kan han forstå, men han mener politihuset ikke er riktig sted for dette.

– Mange av dem som er innom politihuset befinner seg i en vanskelig situasjon hvor de trenger trygghet og å få tankene over på noe annet. Da mener jeg kunsten på huset bør være varm og innbydende, men noen av maleriene her er rett og slett bare en grønn malingsklatt på en ellers kald vegg, sier Karl Karlsson.

Politimester Ole Bredrup Sæverud sier til iTromsø at han ikke ønsker å kommentere saken ytterligere, og henviser til Koro for en begrunnelse for kunsten som er valgt ut.

– Trist

Prosjektansvarlig Stine Arnet Høyem i Koro synes det er trist å høre at enkelte ansatte ved politihuset har ytret seg negativt om kunsten.

– Meningen var at kunsten skulle bidra med noe positivt både for huset og brukerne av det. Når det er sagt, er det ikke uvanlig at kunst kan vekke mange reaksjoner, både positive og negative. Jeg mener også at det er et gode at kunsten har evne til å engasjere publikum, svarer Høyem på kritikken.

Budsjettet for kunsten i politihuset er 1,3 millioner kroner.

– I tillegg kommer faglig og annen prosjektering, opplyser hun.

Byttes ikke ut

Høyem forteller at fem etablerte norske samtidskunstnere står bak kunstprosjektene.

– Utvalget som i fellesskap har kommet fram til en strategi for kunsten og hva den skal gjøre i et bygg som dette, består av representanter for byggherre, arkitekt, to representanter fra politihuset og to kunstkonsulenter oppnevnt av KORO, sier Høyem.

LES OGSÅ: Første dag på ny stasjon

Hun mener at kunsten rommer et spekter av uttrykk og assosiasjoner som bidrar med noe vakkert og tankevekkende i møtet med et ellers autoritært bygg. Dette har vært et viktig premiss for kunstutvalget.

Hun ser derfor ingen grunn til at deler av samlingen bør byttes ut.

Abstrakte malerier

Kunstnerne bak prosjektet er Sofie Berntsen, Hanne Friis, Anders Smebye, Linn Pedersen og Jan Freuchen. Bildene som iTromsø publiserer i artikkelen er verkene til førstnevnte. Hun ønsker selv ikke å gi en kommentar til iTromsø.

– Berntsen har anvendt et utvalg bøker, hefter og plakater som underlag for hennes malerier som har et abstrakt og ekspressivt uttrykk. Arbeidene i politihuset er også inspirert av vitenskap, natur og det underlige spekteret av farger og former som finnes i landskapet rundt Tromsø, sier Høyem.

Høyem legger til at flere av disse maleriene nylig var utstilt på Museet for samtidskunst i Oslo. For øvrig har kunstneren hatt en rekke separatutstillinger i Norge og internasjonalt, og er kjøpt inn av blant annet Nasjonalmuseet, Norsk kulturråd, Sørlandets Kunstmuseum, Sparebankstiftelsen, Telenor og Norsk Hydro.