Kanskje er det mager trøst at flere er plaget, og trøsten blir om mulig enda magrere når det er et vedvarende problem over tid, men la oss nå først og fremst slå fast at trafikkbildet i byen sakte, men sikkert har blitt bedre.

– Høl i hue!

I 1985 sto det imidlertid så ille til at rallykjøreren Martin Schanche kom med følgende karakteristikk:

– Høl i hue!

Da han modererte sitt opprinnelige utsagn, kom det med finnmarkingens (og nordlendingens) karakteristiske underdrivelse:

– Det er ikke akkurat den mest ryddige byen jeg har kjørt i, sa Schanche til Bladet Tromsøs journalist Per Ivar Henriksbø 9. november 1985.

Da han ble presentert for det som den gang var byens eneste lyskryss, og som fremdeles dominerer innfarten til byen. på Bruvegen foran Ishavskatedralen skal han ha steilet.

Unødvendig lyskryss

– Men her er det vel ikke nødvendig å sette opp lys? Det er jo satt opp vikepliktsskilt og andre henvisninger, og så har man lys på toppen? Det er jo som å spenne på seg beltet etter først å ha tatt på seg bukseselene. Smør på flesk!, slår han fast.

Veien er ikke lang fra disse betraktningene til en reguleringsstridig Frp-politiker, som Schanche ble i 2003 da han ble valgt inn i Frogn kommunestyre. Allerede i 1985 hadde han sin politiske filosofi klar:

– Jeg har en filosofi som tilsier at man skal appellere til det positive i mennesket. Bilkjøring skal være en glede og da vil vektlegging på holdninger på lang sikt fremme sikkerheten hundre ganger bedre enn forbud og påbud.

Løsningen

Martin Schanche hadde i 1985 allerede kjørt rallycross i 13 år, og enda var det 16 år til han skulle legge opp i 2001. Men bil og motor var hans hovedbeskjeftigelse allerede fra 1963 som maskinkjører, bilmekaniker og lastebilsjåfør, så da må man vel tro at mannen hadde peiling. Så var da også Mr. Rallycross i byen for å fremme trafikksikkerhet i samarbeid med kjørelærer Reidun Gjelsten og Tromsø bilsenter.

Men hadde han en løsning på byens trafikale problemer? Selvfølgelig hadde han det:

– Sett gamle, erfarne drosje-, buss- og ambulansesjåfører inn som rådgivere istedet for, etter min oppfatning, inkompetente trafikkingeniører som har gått hundrevis av år på skole!