De siste årene har omsetningen til Mydland hatt en fin kurve. I 2012 var omsetningen 66 millioner kroner.
I 2016 passerte H. Mydland AS 100 millioner kroner. Årsresultatet har også vært stigende. I 2011 viste regnskapet et årsresultat på en halv million kroner i minus. Siden da har det bare gått én vei. 2015 ble kronet med fem millioner i pluss.
Les også: Ut i verden med «Umberto».
Regnskapet for 2016 er ennå ikke klart.
God margin
– For andre bransjer er en driftsmargin på fem prosent lite, men for oss er det ganske bra. Marginene i kjøttbransjen er små, forklarer Mydland.
100 millioner kroner er en milepæl for kjøttbedriften på Langnes. Årsaken til at de har vokst har ifølge Kurt Mydland «naturlige årsaker».
– Mydland vokser fordi folk vil ha varene våre. Vi har ikke kjøpt opp andre bedrifter for å utvide, vi har utvidet sortimentet, sier Kurt.
Lite volum, stort utvalg
Bedriften er oppdagelsesreisende i kjøtt. De tester kontinuerlig ut nye landskap i smak og form.
– Mydland er ikke en bedrift med stort produksjonsvolum, men en bedrift som leverer et bredt spekter av kvalitetsprodukter. Produkter som fungerer skiftes ikke ut – vi legger heller nye produkter til sortimentet.
Les også: Mydland vil utvide for 35 millioner.
For abonnenter: Her kan du lese hele Lørdagsreportasjen