LES OGSÅ KOMMENTAREN: «Vi er en kystnasjon. Da bør vi også oppføre oss som en.»

I et brev til Justisdepartementet og Samferdelsesdepartementet skriver fylkesordfører Knut Werner Hansen følgende:

– Basert på det som er kommet fram i nå i vår, må det foretas en vurdering av det som skjedde i 2016, i 2017 og det som har skjedd i 2018. Det må skje gjennom en uavhengig gransking av HRS, Havarikommisjonen og Politiet. Siden Justisdepartementet og Samferdselsdepartementet er de formelle «eierne» av disse tre organene, ber jeg departementene iverksette en slik gransking. Hovedmålsettingen må være å trekke lærdom for framtida.

Det var natt til 18. juli 2016 at sjarken «Kristine» havarerte – med skipper Edgar Leonhard Hansen (52) om bord – ved Maursund i Nord-Troms. Statens Havarikommisjon vurderte at saken ikke var undersøkelsespliktig da de mente at Hansen brukte båten til fritidsformål på ulykkestidspunktet.

Båten ble følgelig ikke hevet før 14. mai i år, nesten to år etter ulykken.

Stille i det offentlige rom

LÆRDOM: Fylkesordfører Knut Werner Hansen håper at man, ved en gransking, kan løse slike saker bedre i framtida. Foto: Knut Jenssen

– I det offentlige rom ble det stille rundt saken – helt fram til tidlig i mai i år. Da ble båten «Kristine» hevet av et privat dykkerfirma etter avtale med pårørende og forsikringsselskapet. I forbindelse med hevingen ble det funnet en person på bunnen ved siden av båten. Personen ble tatt opp og er nå identifisert som den antatt omkomne Edgar Leonhard Hansen, skriver Hansen videre i brevet.

Han reagerer på at det ikke ble gjort undersøkelser av båten tidligere. I brevet skriver han at han fikk inntrykk av at dette ikke ble gjort grunnet mangler på midler, og at saken ikke fikk noe særlig oppmerksomhet i media fram til hevingen i mai.

– Ville det samme skjedd dersom forliset hadde skjedd og fartøyet var lokalisert på 21 meters dyp i Oslofjorden eller i Tromsøysundet? spør Hansen i brevet.

Stiller spørsmål ved behandling av saken

Da båten først forliste i 2016 skal Hansen selv ha bedt Havarikommisjonen heve båten «Kristine». Det samme fremmet Norges Fiskarlag krav om. Disse forespørslene ble ifølge Hansen avvist på formelt grunnlag.

– Det er all grunn til å sette søkelys på de vurderinger og beslutninger HRS, Havarikommisjonen og Politiet har gjort i denne saken. Viljen til å erkjenne feil er i hvert fall ikke synlig i det offentlige rom, skriver han i brevet.

Til iTromsø sier Hansen at han ved brevet håper å hindre at noe slikt skjer igjen.

– Det er som jeg skriver i brevet at vi må trekke lærdom fra denne saken.