Nerstranda: Etter å ha satt bilen i parkeringshuset på Nerstranda, fikk Veronika Myrvang en ubehagelig overraskelse da hun kom tilbake.

– Vi gikk ut av bilen, sjekket at det var gratis parkering og så dro vi og spiste middag. Da vi kom tilbake var bilene innelåst, sier Myrvang til iTromsø.

– Dårlig merket

Hun forteller at den eneste merkingen om åpningstider som er synlig ved innkjøringen står på et A4-ark som er stiftet fast i veggen. Her står det at man må ringe vektere for å bilen låst ut dersom den har blitt innelåst. Dette koster 750 kr pluss moms.

– Det skal ikke koste penger for å få ut bilen fra parkeringen, sier Myrvang.

Konfiskering

Myrvang var sammen med samboeren og et vennepar ute på middag, og venneparet hadde lagt igjen husnøkler og andre ting de trenger i bilen. Derfor så de seg nødt til å bite i det sure eplet og betale tusenlappen det koster å få frigitt bilen.

– Vi føler dette er en konfiskering av bilene. En privat part har tatt beslag i bilene på en måte bare politiet har adgang til å gjøre, for oss er det tyveri, sier hun.

– Når du markedsfører et tilbud, må det være gjennomført. Vi mener det er urimelig av Nerstranda å villede kundene på denne måten, sier Myrvang avslutningsvis.

– Åpningstidene er merket

Senterleder Veronica Evertsen ved Nerstranda har i utgangspunktet ingen kommentarer til saken utover at åpningstidene står merket når man kjører ned til parkeringsanlegget.

– Det er merket, men det er uansett svært beklagelig at kunden har fått bilen låst inne, sier Evertsen.

Hun forklarer at parkeringsanlegget er et tilbud til senterets kunder, og at det åpner en time før kjerneåpningstiden og stenger en time etterpå.

– Man kan helt sikkert merke ting bedre, jeg vil aldri diskutere med kunden om det, sier Evertsen.

Evertsen vedkjenner at det av og til kan hende at kunder får bilen innelåst og forteller at det er derfor de har en avtale med Securitas om at de tar seg av utlåsing utenfor åpningstidene.