RÅDSTUA: «Snakk for deg sjøl» er et helhetlig program med en egen «Snakkmetodikk». Programmet inneholder seks aktiviteter: Skriveverksted, teaterforestillinger, forskning, ressursgruppe med ungdom, møteplass mellom generasjoner og kompetanseheving for lærere.

Prosjektet starta opp i 2013 av Rebekka Brox Liabø og Kristina Junttila. Ungdom fra Tromsø deltok på skriveverksted og en hendelse på Kunstforeningen i Tromsø. I 2014–2015 ble prosjektet utvida og 1.300 elever, lærere og publikummere i Troms og Finnmark deltok på skriveverksted og forestillinger. I 2016 vil dobbelt så mange få dette tilbudet.

Er viktige

– Vi har et mål om å fremme ungdommenes egen stemme og gi hver enkelt en følelse av at deres tanker, meninger og refleksjoner er viktige, både for seg selv og for fellesskapet, sa Rebekka Brox Liabø i forbindelse med at prosjektet presenterte planene for 2016 og ny nettside.

– Frafall er en kompleks utfordring som krever en stor dugnad på ulike plan. «Snakk for deg sjøl» skal være med på denne dugnaden. En dugnad som skal bidra til at ungdom skal kjenne trygghet ved å mestre utfordringer som hverdagen gir, sier Rebecka Brox Liabø.

Tekster og teater

«Snakk for deg sjøl» arrangerer skriveverksted for ungdom, i all hovedsak i samarbeid med skolene. Gjennom det ønsker man å fremme elevenes egen stemme gjennom refleksjon rundt skole, identitet og framtid. Det er utviklet ulike verksted for mellomtrinnet, ungdomsskole og videregående opplæring. Det jobbes med skriveteknikker for å komme i gang.

– Med teknikker fra kreativ skriving og teater skriver vi tekster som vi deler med hverandre underveis på verkstedet, og det skal være plass for både humor og alvor, sier Liabø.

– På Langnes skole har vi også gående et verksted hvor skoleelever møter demente, og hvor de skriver fra hvert sitt ståsted og hver sine forhold til skolen, legger hun til.

To forestillinger

Det er laga to forestillinger som begge tar utgangspunkt i tekster skrevet av ungdom om frafall, skole og ungdomstid.

Forestillinga «Snakk for deg sjøl» hadde première på Hålogaland Teater i mars 2015 og fikk strålende kritikker og oppmerksomhet både lokalt og nasjonalt. I 2016 skal den på turné i Troms og Finnmark.

I tillegg er det laga ei mindre forestilling beregna for steder og lokaliteter som ikke har plass til å ta imot «Snakk for deg sjøl». Det er monologen «Nå snakker jeg» om de ulike elevene i en klasse, om å sitte i garderoben og ikke klare gå inn til timen, om framtidsdrømmer og om å hjelpe hverandre når noen har det vanskelig. Forestillinga spilles i klasserom og varer en skoletime. Det er ei interaktiv forestilling der elevene er med og bestemmer om hovedpersonen Samuel skal slutte på skolen eller ikke.

Forskning

– Prosjektet blir også funnet interessant av forskningsmiljøet og følges tett av forskerne Britt Kramvig og Kirsten Stien fra UiT- Norges arktiske universitet. De har vært med på skriveverkstedene og intervjuet både lærere og elever for å se hva som skjer med elevene under skriveverkstedet, opplyser Rebekka Brox Liabø.

Doktorgradsstudent og performancekunstner Kristina Junttila har vært med på å utvikle og hatt regi på forestillinga «Snakk for deg sjøl». Hun vil bruke arbeidet med forestillinga videre i sin doktorgrad.

Også andre forskere viser interesse for prosjektet.

MONOLOG: Aleksander Rindestu presenterer et utdrag fra monologen «Nå snakker jeg». Foto: Helge Matland