ERSFJORDBOTN: – Det skal ikke være mulig at en så stor og tung organisasjon som NetCom ikke skal kunne reparere en feil eller gi ordentlig svar, sier Johnsen.

Johnsen er daglig leder på Kaikanten AS i Ersfjord – og han har vært nødt til å stenge utsalget ettersom betalingsterminalen er knyttet til NetCom.

Mister omsetning

– 98 prosent av vår omsetning på utsalget er med hjelp av korbetaling. Folk har ikke kontanter, så det har ikke vært vits å ha åpent, sier han oppgitt.

Etter ti dager uten mobilforbindelse vurderer han nå å gå over til Telenor.

– Det er et kjempeproblem for oss her ute, og det er ikke første gang som NetCom er i trøbbel. Det skjer titt og ofte at mobildekningen faller bort, sier han.

Sambygding Irene Larsen er også oppgitt over NetCom og det faktum at NetCom-kundene i den vesle Kvaløy-bygda er uten mobilforbindelse.

Bygda koker av frustrasjon

– Vi er nødt til å gå opp på Ersfjordeidet ved fotballbanen for å kunne ta imot og sende tekstmeldinger, sier hun.

NetCom-problemene har fått det til å formelig koke på Facebook-siden «Ersfjorden – hva skjer».

Mandag kveld er det over 80 sinte meldinger fra oppgitte og frustrerte NetCom-kunder.

– Folk er lynforbannet. Mange er svært kritiske til at NetCom ikke kan gi ordentlig svar på hva som er feilen – og når feilen er utbedret, sier Larsen.

Telenors ansvar

Ellen Scheen, informasjonsrådgiver i NetCom, sier at det er Telenor som har ansvar for å utbedre feilen.

– Det er Telenor som eier den aktuelle masten, og vi har fått opplyst at det er feil på en overføringslinje. Vi har imidlertid ikke fått beskjed om når feilen skal være ordnet – de har lovd å gi oss beskjed klokken 12 tirsdag, sier hun.

Hun skjønner godt at Ersfjord-folkene er frustrerte og sinte over at det ikke går an å ringe eller sende melding via NetCom.

– Vi beklager dette sterkt og jeg beklager også at det er gitt diffuse svar om feilen, men vi er avhengige av at Telenor melder tilbake til oss, sier hun.

Fra Telenor får iTromsø opplyst at det ikke er mulig å gi svar på når feilen kan være utbedret før tidligst tirsdag.

FRUSTRERTE: NetComs kunder i Ersfjorden har manglet mobildekning i nesten halvannen uke. Bildet er tatt i forbindelsen med Ersfjorddagene. Foto: Tom Benjaminsen