Det er i forbindelse med planene om utvidelse av fjellparkeringsanlegget sørover med nesten tusen nye plasser at Brann og redning uttrykker bekymring. De har allerede store utfordringer med dagens parkeringsanlegg.

– En eventuell slokke- og redningsinnsats i parkeringsanlegget ser vi allerede i dag, før en eventuell utvidelse, er svært vanskelig og krevende. Den fremlagte planen gir grunn til bekymring om den gjennomføres slik den foreligger i dag.

Ikke bra nok

Det skriver brann og redningssjef Øystein Solstad til byutvikling i forbindelse med planene for den nye parkeringsanlegget. Bekymringen knytter seg til at brann og redning ikke har spesialutstyr som kreves for brann i parkeringstunneler.

HMS-ingeniør Tor-Egil Sommer i Brann og redning har ansvaret for sikkerheten til brannkorpset. Han mener de trenger nytt utstyr dersom både sikkerheten til de ansatte og til publikum i parkeringstunnelene skal ivaretas på best mulig måte ved en utvidelse av parkeringsanlegget. Sommer mener de bryter regelverket dersom de godtar planene.

– Vi kan ikke tillate å gå på akkord med sikkerheten. Fremkommeligheten er for dårlig med det utstyret vi har i dag.

Katastrofalt

I brevet til byutvikling peker brann- og redningssjef Øystein Solstad på at de er avhengig av å manøvrere brannbilene for å kunne gjøre en innsats.

– Ved flere anledninger i «fredstid» har vi forsøkt å manøvrere oss gjennom parkeringsanlegget. Dette har medført store utfordringer, og flere ganger har vi rett og slett ikke kommet fram.

Solstad mener det i en krisesituasjon vil oppstå kritiske situasjoner fordi folk kan få panikk. Han mener en mindre bil med skumanlegg, plass for røykdykkere og redningsverktøy/klippeutstyr kan være løsningen.

– Hvordan tilgjengeligheten vil være ved en brann kan vi bare forestille oss, når den allerede er vanskelig i «fredstid». Uten en slik bil vil brann i parkeringstunnelen kunne få katastrofale konsekvenser, mener han.

Betales av utbygger

Brann og redning har ikke hatt alvorlige branntilfeller så langt og sier de har god tilgang på slokkevann. Men en utvidelse vil bety langt flere biler og dermed økt fare for at det kan skje noe alvorlig.

– En økning vil naturlig nok bety større risiko. Faren for brann øker proporsjonalt med biltettheten, sier Sommer.

Brann og redning mener utgiftene ved innkjøp av bedre utstyr for tunnelslokking må dekkes av utbygger, for at de skal kunne gjøre en effektiv jobb ved en hendelse i parkeringstunnelen.

Ikke første gang

Direktør Tore Paulsen i Tromsø Parkering har ikke sett merknadsbrevet fra Brann og redning, men sier det ikke er første gang de blir bedt om å kjøpe brannbil.

– Jeg vet at de før min tid også var ute etter at det måtte kjøpes ny brannbil. Nå prøver de seg på nytt. Det er kommunen som skal ta stilling til merknadene og vi avventer kommunens behandling. I forbindelse med at det planlegges høye hus i Tromsø er det utbygger som må ta kostnadene for en stigebil som er høy nok, undres Paulsen.

Han mener Brann og redning kommer til med bilene og at det er lagt til rette for det i det nye anlegget. Han viser til at de har hatt tilsyn med parkeringsanlegget og at det er godkjent som det er.