iTromsø skrev torsdag om at Hurtigruten ønsker å etablere en egen kai i Eidkjosen fremfor å benytte seg av kaia på Prostneset.
BAKGRUNN: Hurtigruten planlegger kjempesatsing i Eidkjosen – vil bygge egen havn, terminal og turistsenter (for abonnenter)
Billigere å bygge anlegg
Ifølge Skjeldam vil det ikke lønne seg økonomisk sett å fortsette med å bruke kaia på Prostneset.
– Det vil være en stor gevinst for Kvaløya og regionen rundt, og ikke minst vesentlig billigere for oss å bygge anlegg enn å betale landets høyeste havneavgift som man ikke vet hva vil være på til neste år. Den turistaktiviteten vi ser i Tromsø nå er bare starten på noe mye større, sier Skjeldam.
– Har Tromsø virkelig den dyreste havnen?
– Vi har ingen andre havner som er dyrere enn i Tromsø.
LES OGSÅ: - Betyr krise for sentrum (for abonnenter)
Vil være i sentrum
Konsernsjefen innrømmer at han helst skulle sett at Hurtigruten la til kai ved Prostneset i fremtiden, men det ikke vil la seg gjøre slik situasjonen er nå.
– Når havneavgiftene økes med 50 prosent, og de selv ikke vet hva det kommer til å koste til neste år, så blir det vanskelig for oss å investere i det.
– Vi ønsker å være i sentrum, men vi kan ikke legge mer penger i det.