Det er rådene fra Facebooks kunde- og byråansvarlig for norske bedrifter, Martine Fraas.

Hun gjestet mandag DGTL 2018, Nord-Norges største konferanse om digital markedsføring, på The Edge.

– Verden vi lever i endrer seg enormt raskt, og det gjør også måten vi konsumerer innhold på, forklarer hun fra scenen.

FULLT HUS: Rundt 400 deltakere fra bedrifter og organisasjoner i hele landsdelen gjestet konferansen, som arrangeres av iNord, iTromsø og Icans.

Mobilen stadig viktigere

På verdensbasis har mobil og data tatt over for tradisjonelle medium som radio og TV. Bare i Norge bruker tre millioner Facebook, og 2,9 millioner er innom plattformen daglig på mobilen.

– Det betyr at vi må bli flinkere på å tilrettelegge innholdet for mobil. Det som funker på PC, TV eller radio, funker kanskje ikke like bra på mobilen, forklarer Fraas.

Hun viser til at de aller fleste leser rundt 300 ord i minuttet.

– Men dersom ordene presenteres på en måte som gjør at man slipper å bevege øynene, er lesehastigheten 500 ord per minutt, lett.

Gode på visuell informasjon

Menneskets kapasitet til å behandle ord er en ting; bilder en helt annen.

– Vi er 60.000 ganger bedre på å fange opp visuell informasjon som bilder og video.

Fraas viser fram et bilde av en VW California Camper i 13 millisekunder. Alle i salen får med seg hvilken bil det var.

– Så lang tid tar det å fange vår oppmerksomhet visuelt, for eksempel i Facebook-feeden, understreker hun.

Video viktigst

Det betyr nye måter å tenke kommunikasjon på.

– Vi ser dette i måten det nye visuelle språket utvikler seg. Folk kommuniserer med emojis, gifer, bilder og videoer. Man kan holde lange samtaler gående uten å skrive et ord.

Ifølge Fraas konsumeres det tre ganger mer video på nett i dag enn for ett år siden.

– Og vi bruker fem ganger lengre tid på å se video enn tekstannonser og bildedelinger. Men grensen går på 15 sekunder. Etter det begynner folk å falle av.

Få ut budskapet

Hennes råd til bedrifter og organisasjoner som vil nå ut med budskapet sitt, er derfor å satse på korte videosnutter.

Ut fra mediegigantens egen forskning, er det fire ting man da må huske på: Å presentere budskapet raskt, helhetlig og presist, holde klippet under 15 sekunder, designe videoen for lydløs avspilling – med lyd som en bonus som løfter helhetsinntrykket, og bygge for vertikale flater, slik som Facebook og Instagram på mobil.

– Ut over det, er det bare å leke seg. Man må ikke være redd for å prøve seg fram eller for å teste nye ting, sier Fraas.

Foretrekker meldinger

Hun trekker også fram viktigheten av å være til stede og svare på henvendelser gjennom meldingsapper, som Messenger, WhatsApp og Line.

– I en større undersøkelse vi har gjennomført, svarer 85 prosent av kunder at de heller vil handle hos en bedrift som svarer på meldinger. Det oppleves som mer personlig.

Innen 2020 vil også de aller fleste kundehenvendelser behandles gjennom meldingsapper eller av chatboter, ifølge Facebook.