Graff Brygghus har siden oppstarten i 2015 raskt vokst seg store. Bryggeriet selger ølet sitt i hele Norge, men nå har de også gjort entré på det amerikanske markedet.
– Det var ikke enkelt å få til og det har tatt tid. Vi har snakket med distributøren vår i USA i to år. Først nå dukket sjansen opp, sier ølbrygger Marius Graff.
LES OGSÅ: Brygger øl med tørrfisk
Festivalkontakt
Graff og bryggerisjef Martin Amundsen besøkte Portland i fjor høst, der de ble kjent med dem som driver musikk- og ølfestivalen «Sunaana». Festival-arrangørene viste raskt interesse for å servere Tromsø-ølet under festivalen.
I ettertid har Graff og Amundsen deltatt på tre arrangementer i New York og Portland. Etter hvert kom de i kontakt med folk som driver utesteder i de amerikanske byene og som ønsket å selge brygget deres.
– Den største delen av arbeidet har gått utpå å komme i kontakt med aktuelle steder. Vi jobber direkte mot barene som skal servere vårt øl, forteller Amundsen.
LES OGSÅ: Brygger på noe eksklusivt
Blant verdens beste ølbarer
Mye av inspirasjonen til Graff Brygghus er hentet fra amerikanske ølbryggere. Bryggerne synes derfor det er artig å kunne gi noe tilbake.
– Ølbarene vi besøkte i US, som nå serverer vårt øl, er blant de beste i verden Det må jo bety at vår øl ikke er så aller verst, forteller Graff.
– Selv om vi er glade for å få utvidet salget vårt, er fortsatt hovedmarkedet i Tromsø. Vi er et regionalt bryggeri og satser først og fremst på å selge mest mulig lokalt, sier Amundsen.
Bryggeriet har ønsker om å utvide enda mer og er åpen for å selge til flere land enn bare Norge og USA.
– Vi jobber opp mot andre land også, men vi har ingen konkrete avtaler enda. Foreløpig jobber vi med å få inn mer øl på Vinmonopolet, sier Graff.