Graff Brygghus har siden oppstarten i 2015 raskt vokst seg store. Bryggeriet selger ølet sitt i hele Norge, men nå har de også gjort entré på det amerikanske markedet.

– Det var ikke enkelt å få til og det har tatt tid. Vi har snakket med distributøren vår i USA i to år. Først nå dukket sjansen opp, sier ølbrygger Marius Graff.

Festivalkontakt

Graff og bryggerisjef Martin Amundsen besøkte Portland i fjor høst, der de ble kjent med dem som driver musikk- og ølfestivalen «Sunaana». Festival-arrangørene viste raskt interesse for å servere Tromsø-ølet under festivalen.

I ettertid har Graff og Amundsen deltatt på tre arrangementer i New York og Portland. Etter hvert kom de i kontakt med folk som driver utesteder i de amerikanske byene og som ønsket å selge brygget deres.

– Den største delen av arbeidet har gått utpå å komme i kontakt med aktuelle steder. Vi jobber direkte mot barene som skal servere vårt øl, forteller Amundsen.

Blant verdens beste ølbarer

Mye av inspirasjonen til Graff Brygghus er hentet fra amerikanske ølbryggere. Bryggerne synes derfor det er artig å kunne gi noe tilbake.

– Ølbarene vi besøkte i US, som nå serverer vårt øl, er blant de beste i verden Det må jo bety at vår øl ikke er så aller verst, forteller Graff.

– Selv om vi er glade for å få utvidet salget vårt, er fortsatt hovedmarkedet i Tromsø. Vi er et regionalt bryggeri og satser først og fremst på å selge mest mulig lokalt, sier Amundsen.

Bryggeriet har ønsker om å utvide enda mer og er åpen for å selge til flere land enn bare Norge og USA.

– Vi jobber opp mot andre land også, men vi har ingen konkrete avtaler enda. Foreløpig jobber vi med å få inn mer øl på Vinmonopolet, sier Graff.