Tirsdag og onsdag blokkerte de streikende havnearbeiderne på ny Hurtigruta-kaia, men denne gangen var aksjonen varslet til politiet.
Det er en ny strategi fra havnearbeiderne, som to ganger tidligere har blitt bøtelagt av politiet. Syv av aksjonistene har nektet å betale foreleggene, og det lå an til rettssak tidlig i januar.
LES MER: Vil fortsette å blokkere havnene
Saken ble imidlertid utsatt og skulle dermed gå for retten i går onsdag. Men havnearbeiderne, som tidligere har vært sikker på at retten ville dømme til fordel for dem, har nå valgt å godta foreleggene – og dermed blir det ingen rettssak.
– I samråd med advokaten vår kom vi fram til at det er den beste løsningen. Det er ikke politiet vi er i konflikt med, og selv om vi fortsatt er uenig i grunnlaget for bøteleggingen, så har politiet rett til å skrive ut forelegg. Vi føyer oss etter det for å unngå rettssak. Det gagner ikke saken om vi blir dratt inn i retten for å ikke lytte til politiet, sier Geir Ingebrigtsen, leder for Tromsø havne- og transportarbeiderforening.
Dårlig rettssikkerhet for streikende havnearbeidere
I dialog med politiet
Leder Ronny Johansen i LO Troms har støttet de streikende havnearbeiderne helt siden konflikten startet i 2013. De syv foreleggene som nå blir betalt er på 4000–8000 kroner, som blir dekket av et møtefond opprettet av fagforeningen.
– Det er en taktisk vurdering fra vår side. Vi ønsker ikke å provosere politiet, og vi har nå gått i dialog med dem. Vi er internt enige om at vi kommer til å varsle alle fremtidige blokader, og om politiet ber oss om å trekke oss tilbake, så vil vi gjøre det. Vi må ta lærdom av våre handlinger, og det ble et feil fokus i saken da det ikke er politiet vi kjemper imot, ser Johansen.
LES MER: Havnearbeidere mister jobben
Rolige blokader
Hittil i år har havnearbeiderne gjennomført fem blokader, og flere vil komme. Disse har gått rolig for seg, uten at politiet har grepet inn. Havnearbeiderne ønsker at det skal fortsette.
– Vi har ikke fått noen lovnader fra politiet om at de ikke vil gripe inn i det som vi mener er en full lovlig aksjonsform i en arbeidskonflikt, men det vil forundre meg om de gjør det, sier Geir Ingebrigtsen.
Frykter tvungen lønnsnemnd
Han ser ingen rask løsning av arbeidskonflikten som allerede har vart i flere år.
– Den første muligheten for løsning vil være tariffoppgjøret i juni, og sannsynligvis blir en løsning tvunget fram om vi vil det eller ikke, med tvungen lønnsnemnd om staten griper inn. Da kan det fort være at havnearbeiderne blir slått sammen med terminalarbeiderne, noe som betyr at de kan gjøre jobben vår, dessverre. Vi ønsker ikke det, og håper at NHO snur i saken, sier Ingebrigtsen.